Як знайти роботу в IT світчеру?

Як знайти роботу в IT світчеру?

  • 20 вересня, 2023
  • читати 5 хв
Юлія Дробот
Юлія Дробот СEO & Co-Founder у Toogeza, Викладач Комп'ютерної школи Hillel.

Пошук роботи може бути дуже стресовим по багатьом причинам:

  • Недостатньо впевненості в собі та своїх знаннях або вміннях

  • Мало досвіду або повна відсутність комерційного досвіду

  • Страх перед інтерв'ю

  • Страх зробити помилки під час процесу найму

  • Незнання ринку та його особливостей на момент пошуку

З цими причинами складно, але можна і точно реально працювати. Все що потрібно — поради експерта та рішучість діяти.

Цією статтею я розпочинаю серію статей, яка допоможе новачкам в IT краще зрозуміти специфіку IT ринку та пошуку роботи саме в Tech індустрії. Ми поговоримо про ваші страхи, найчастіші помилки, популярні питання та, навпаки, навчимось виділяти ваші сильні сторони.

Сьогоднішня стаття — короткий гайд для тих, хто не хоче витрачати багато часу або вважає, що знає достатньо. Нехай це буде для вас своєрідним коротким чеклистом, щоб зрозуміти, що ви на правильному шляху!

Почнемо з базової підготовки

Треба пам'ятати, що пошук роботи — це проєкт. І складається він з наступних елементів:

  1. Аналіз ринку та пошук можливостей

  2. Аналіз себе та своїх вмінь/навичок/знань

  3. Оформлення та подача свого досвіду

  4. Спілкування з компаніями

  5. Прийняття оферу

  6. Старт та онбординг в новій компанії

Трішки аналітики по ринку*:

  • Кількість кандидатів перевищує наявні вакансії в 9 разів

  • Середньомісячна кількість заявок на керівні посади за останній рік зросла на 200%

  • Найм в категоріях програмування зменшився, окрім Python

Рекомендуємо курс по темі

  • Конкуренція серед недосвідчених кандидатів на роботу зменшилася з 45 кандидатів на вакансію до 35, в основному через вакансії з продажу та підтримки

  • Маркетингові вакансії випередили JavaScript як домінуючу категорію вакансій

Рекомендуємо курс по темі

  • Посади Intern Front-end та QA отримують у відгуках сотні кандидатів, з рекордною кількістю 1016 заявок на посаду Intern Front-end та 978 заявок на роль Junior QA за один місяць.

*аналітика взята з Djinni, повний звіт станом на липень 2023 року можна почитати тут.

Як бачимо, ринок непростий. Проте, немає часу шкодувати та жалітись. Потрібно діяти, прислухатись до порад і робити те, що не робить більшість кандидатів.

Оформлення та подача свого досвіду

5 правил правильного резюме:

  1. Формат резюме має бути зручним та відкриватись на всіх платформах. Бажано PDF або Word

  2. Резюме повністю перевірене на відсутність граматичних помилок та форматування

  3. Резюме розміром не більше 2-х сторінок, можна і в одну вкластись

  4. Усі лінки клікабельні та ведуть на працюючі сторінки

  5. Вказано канал для оперативного зв'язку

  6. Вказано рівні мов, якими володієте (вказано рівень, а не кружечки або шкали)

Рекомендуємо публікацію по темі

Як зробити резюме?

По-перше, використовуйте конструктори — Canva, CVMaker і інші (перевіряйте, щоб це були не RU ресурси — не підтримуйте ворога.

Рекомендуємо публікацію по темі

Далі заповнюйте резюме поблоково:

  • Позиція, на яку претендуєте

  • Коротко про себе (2-3 речення)

  • Досвід у хронологічному порядку (від свіжого до минулого): обов'язки та досягнення

  • Додаткові проєкти

  • Освіта, навчання, курси, сертифікація

  • Знання мов

А що розказати, якщо в мене немає досвіду?

Запам'ятайте, що будь-який ваш досвід (адміністратор, офіціант, тренер, студент) — це сформовані компетенції. Компетенції визначають як сукупність поведінки, навичок, вмінь, аніж специфічні технічні навички.

Компетенції — це те, що робить вас успішними в конкретній ролі. Використовуйте це.

Приклади компетенцій

  • Швидке навчання (приклад із життя — вивчити за короткий проміжок часу увесь курс по історії)

  • Вирішення проблем (постійно думаю над тим, як вирішити проблему і вирішую, а не жаліюсь на навколишній світ)

  • Цікавість та допитливість (постійно вивчаю щось нове, ходжу на курси, задаю питання)

  • Вміння справлятись з невизначеністю (війна)

  • Технологічна обізнаність (користуюсь різними апками, щоб спростити собі життя)

Бонус — домашнє завдання і особистий фідбек від мене!

Коли будете готові почути фідбек — пишіть мені в ТГ та діліться своїм ДЗ.

  1. Згадайте та проаналізуйте свій попередній досвід: випишіть те, що у вас виходило добре (спілкування з клієнтами, робота з документами і т.д)

  2. Подумайте, чому у вас виходило це добре і запишіть у довільному форматі навпроти всього, що вказано в 1 му пункті. Наприклад, я добре розумію потребу клієнта і легко можу вирішити його проблему; я дуже уважний/на і можу зробити звіт без помилок.

  3. Також подумайте над тим, що вас відрізняє від інших людей на таких самих ролях. Які компетенції були у вас, що допомагали бути успішними на цій ролі, яких не було у інших? (може повторюватись з пунктом 2)

Що ж я казала, маючи на увазі «робити те, що не робить більшість кандидатів?».

На жаль, не дивлячись на кількість статей, інтерв'ю та подкастів про пошук роботи, кандидати все ще роблять однакові, постійні помилки. Перевірте себе, чи робите ви щось з цього списку. Якщо ж ні — вітаю!

ТОП 10 помилок світчерів / інтернів при пошуку роботи:

  • Не відповідати на повідомлення рекрутера або відповідати з великою затримкою

  • Призначати зустріч через тиждень-два. Швидкість — це ваша перевага

  • Нічого не читати про вакансію та про компанію

  • Не підготувати питання

  • Не підготувати блоки про себе (мотивація, плани, навчання)

  • Зникати та не відповідати на повідомлення (так, рекрутери теж так роблять і це жахливо, але робота потрібна вам в першу чергу)

  • Обіцяти виконати тестове і не виконати (і не попередити)

  • Нічого не розуміти про роль та ринок професії (google it at least)

  • Не проявляти проактивність, зацікавленість

  • Не запитувати фідбек, якщо відмовили (90% кейсів)

Базова гігієна інтервʼю

Наразі йдеться саме про організаційно-візуальну частину. Повірте, це має дуже багато значення. Перевірте себе, бо дуже часто інтервʼю закінчуються провалом саме через наступні речі:

  1. Використовуйте ноутбук або стабільно зафіксований телефон. Будьте готові, що вас обовʼязково попросять увімкнути камеру на інтерʼю. Ніяких «а можна я без камери, бо я тільки прокинувся/лась?». Ваш ноутбук або телефон має бути стабільним, щоб зображення не хиталось на екрані у інтервʼюєра. Більшість кандидатів люблять підключатись на вулиці, на ходу, тримаючи телефон перед собою. Це створює враження, що кандидат несерйозно відноситься до інтервʼю і не зміг знайти тихого, комфортного для спілкування місця.

  2. Одяг та бекграунд. Важливо бути одягнутим в нейтральний одяг, щоб не відволікати увагу інтервʼюєра. В IT майже немає дрескодів, проте краще підключитись на інтервʼю в звичайній футболці або рубашці (купальник, топи та спортивні ліфи — не найкращий вибір). Зверніть увагу на те, що знаходиться позаду вас. Інтервʼюєру не обовʼязково спостерігати за усім, що відбувається у вашій квартирі або що лежить на полицях вашої кухні. Поставте вбудований фон перед зустріччю в додатку або ж замильте фон у налаштуваннях.

  3. Хороший звук та камера. Перевірте, щоб ваш мікрофон та камера працювали справно. Краще за все підключитись раніше і усе перевірити. Вас має бути добре видно, не сідайте спиною до світла.

  4. Обирайте зручне положення для довгої розмови. Розмова може затягнутись, тому будьте до цього готовим/ою.

  5. Готуйте питання.

Рекомендуємо публікацію по темі

Питання, які можна поставити вашому інтервʼюєру на інтервʼю:

  1. Продукт та стадія розробки. Чим унікальний продукт?

  2. Яка команда? Якого рівня люди в команді? Чи є можливість мати ментора?

  3. Які процеси та ритуали є в команді/компанії?

  4. Які очікування команди/компанії/менеджера від інтерна?

  5. Як можете описати культуру в компанії? Можливо, є сформовані цінності?

  6. Що вам особисто подобається в компанії більше за все? А з чим є складнощі? Або що б хотілось змінити?

  7. Як відбувається онбординг?

  8. Організаційні моменти (оформлення, графік, ЗП, лікарняні, бенефіти)

  9. Коли можна отримати фідбек?

Рекомендуємо публікацію по темі

На цьому все. В наступних статтях я буду більше занурюватись в кожен процес та етап і знайомити вас зі світом IT.

Якщо у вас є питання та побажання до наступних статей — пишіть.