Де працювати: типи IT-компаній і що про них потрібно знати кандидатам

Де працювати: типи IT-компаній і що про них потрібно знати кандидатам

  • 25 вересня
  • читати 15 хв
Марія Куцевол
Марія Куцевол Recruitment Team Lead у ITExpert

Продукт чи аутсорс? Корпорація чи стартап? Новачки в IT можуть недооцінювати тип компанії при виборі першого місця роботи. Одначе саме він впливає на стиль комунікації, бізнес-процеси та те, чого очікує роботодавець від фахівця.

Розібралися з Марією Куцевол, Recruitment Team Lead в IT-рекрутинговій агенції ITExpert, що таке продукт, аутсорс та аутстаф, які переваги й недоліки кожного типу IT-компанії і як вибрати роботодавця, з яким вдасться розвиватися.

3 ТИПИ IT-КОМПАНІЙ

Зазвичай IT-компанії поділяють на продуктові — розробляють програми й додатки самостійно та просувають їх — і сервісні — надають клієнтам послуги з розробки (наприклад, аутсорсингові й аутстафінгові). Розглянемо ці три види компаній в українському IT.

ПРОДУКТОВІ КОМПАНІЇ

Як вже було зазначено, продуктові компанії фокусуються на створенні, тестуванні, підтримці, операційній і маркетинговій діяльності власних продуктів. Трапляється, що у таких бізнесів один продукт або декілька. Наприклад, однойменний Grammarly розробляє AI-додаток для покращення текстів. А-от у Google є і пошук, і електронна пошта, і Google Docs — ціла інфраструктура продуктів.

Зазвичай айтівці найбільш зацікавлені в працевлаштуванні у цьому типі компанії. За дослідженням ITExpert, 58% фахівців зазначають саме продукти як компанії мрії. Основні причини: більший вплив на результат команди та можливість спостерігати результати своєї роботи.

ПЕРЕВАГИНЕДОЛІКИ
  • Тісний зв’язок з командою та розуміння бізнес-цілей, до яких ви прагнете разом.
  • Висока залученість у процеси та специфіку продукту.
  • Пріоритет на якість — постійні покращення продукту, які дозволяють вам глибоко розвиватися у сфері та технічному стеку.
  • Зазвичай стабільне навантаження.
  • Можливість бачити практичний результат свого кодингу, вплив на продукт.
  • Обмежені можливості розвитку у різних стеках, доменах, проєктах, а також одноманітність у завданнях.
  • Високі вимоги на вакансіях (пріоритет на наймання досвідчених фахівців).
  • Можливі овертайми.
  • Висока залежність від ринкових тенденцій — наприклад, на початку ковідної кризи у Traveltech сфері трапилися скорочення.

👉 Приклади компаній: WiX, MacPaw, Headway, GitLab та PrePly.

АУТСОРСИНГОВІ КОМПАНІЇ

IT аутсорсинг-компанії — це бізнеси, які можуть частково або повністю взяти на себе функції розробки або супроводу програмного продукту. Вони продають послуги іншим компаніям або підприємцям. Бізнеси делегують розробку, підтримку додатків, управління хмарою, тестування тощо.

Працюючи в аутсорсі розробник отримує завдання від клієнта опосередковано, має менший вплив на кінцевий продукт. Інколи трапляється і так, що у розробку делегується лише маленька частина програми, тоді як уся інформація під NDA — фахівець може і не знати, що він причетний до бізнесу зі списку Fortune-500.

Водночас в аутсорсів розвинена культура внутрішнього росту, є можливість світчитися між різними проєктами та стеками.

ПЕРЕВАГИНЕДОЛІКИ
  • Можливість змінювати проєкти та вивчати новий стек.
  • Системні інструменти для росту та навчання, а отже й швидке зростання.
  • Опція спілкування з іноземними замовниками.
  • Ризики, що клієнт відмовиться від послуг аутсорсу, а команду відправлять на бенч або скоротять.
  • Рутинні проєкти та «ефект конвеєра».
  • Менше можливостей розвивати так званий «продуктовий майндсет».
  • Менше впливу на кінцевий продукт і нижча залученість у процес.

👉 Приклади компаній: Sigma Software, Intellias, ZONE3000, Infopulse та SoftServe.

АУТСТАФІНГОВІ КОМПАНІЇ

Аутстафінг-компанії різняться від аутсорсингових тим, що у замовника є більше можливості для співпраці з командою напряму. Підприємець може брати участь у найманні та відборі співробітників, а також інших командних процесах (в аутсорсах же клієнт може навіть не перетинатися з розробником свого проєкту). Зазвичай оплата послуг в аутстафах відбувається не за проєкт, а за години, які конкретний розробник приділив продукту.

Однак межа між різними компаніями в IT дедалі менше помітна. Тож можна зустріти й аутсорси, де клієнт більш активно бере участь у менеджменті.

Для самого ж співробітника робота в аустафі може міксувати плюси й мінуси як в роботі в продуктовій компанії, так і в аутсорсі.

👉 Приклади компаній: N-iX, TechMagic, Codify, Boosty Labs та інші.

Звісно, є й інші типи компаній. Наприклад, ви можете працювати в IT-департаменті поза IT або у вебстудії. Окрім того, є й гібридні види, до прикладу, аутсорс з власними розробками.

ЕТАПИ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ ТА ЯК ВОНИ ВПЛИВАЮТЬ НА КАНДИДАТІВ

Аналізуючи опис вакансії, звертайте увагу не лише на тип IT-компаній, але й на стадію розвитку. Часто розрізняють три такі ступені:

  • Стартапи. Це бізнес на ранній стадії розвитку, який має новаторську ідею та готовий змінювати ринок. На кандидатів тут чекає багато викликів та розширена відповідальність — зокрема у невеличкій команді, де ймовірно потрібно буде світчитися між різними нетиповими завданнями та позиціями. А-от соцпакет таких компанії зазвичай не дуже розширений — команди маленькі, а про екстра плюшки ще зазвичай не задумуються. Ще один мінус — за статистикою, 90% стартапів зазнають невдачі. З іншого боку, єдинороги — ті стартапи, які змогли досягти капіталізації мінімум у $1 млрд — уже готові підвищувати зарплатню та покращувати бенефіти.
  • Скейлапи. Так називають компанії, які швидко масштабуються. У скейлапі ви можете стикнутися з проблеми щодо work-life балансу, можливі овертайми. Зате компанія вже може запропонувати більшу стабільність і надійність зі свого боку, можливості для розвитку й нетривіальні завдання.
  • Корпорації. Зазвичай таку назву вживають щодо великих глобальних організацій, які є єдиною податковою одиницею та належать акціонерам. Загалом в IT-корпораціях співробітники часто стикаються з вузькою зоною відповідальності, може бути повільне кар’єрне зростання та бюрократія. Але у воєнний час вони можуть запропонувати порівняно хороший соцпакет, відсутність проблем із виплатами зарплатні тощо.

І хоч у кожному типі компанії є свої плюси та мінуси, вибирати лише вам! При пошуку першої роботи не обмежуйте себе щодо розгляду вакансій, а постарайтеся поспілкуватися з різними роботодавцями — так ви дізнаєтеся, що зрезонує саме вашим цінностям та, можливо, деякі з описаних правил не підтвердяться. Успіхів!

Рекомендуємо публікації по темі