Ідеальна співбесіда з Володимиром Усовим, засновником успішних стартапів Kwambio і Gutenbergz

Ідеальна співбесіда з Володимиром Усовим, засновником успішних стартапів Kwambio і Gutenbergz

  • 3 березня, 2016

26 лютого в Комп'ютерній школі Hillel пройшла цікава подія: зустріч із засновником успішних стартапів Kwambio і Gutenbergz Володимиром Усовим.

Формат зустрічі був нетиповою доповіддю, а в стилі інтерв'ю, котре проводив директор Комп'ютерної школи Hillel Вадим Друмов. Нижче наводимо найцікавіші витяги з інтерв'ю з Володимиром.

Вадим Друмов: Коли люди готуються до доповіді вони вибирають інформацію про яку будуть розповідати і питання, на які можна відповідати. Ми вирішили йти іншим шляхом, щоб було цікаво і корисно для слухачів. Так і прийшла ідея поставити спікера в ситуацію, в якій він давно не був — пройти співбесіду.

Вова, коли ти останній раз проходив співбесіду?

Володимир Усов: Близько 4 місяців тому проходив співбесіду на отримання візи, а на роботу більше 10 років тому.

Вадим Друмов: Чому ти вирішив вступати в морський університет?

Володимир Усов: Я взагалі не вирішував туди вступати. Закінчивши школу в 2000 році, батьки сказали «Роби!». Я звичайно сказав, що не дуже хочу, але самі розумієте який був результат. З урахуванням того, що Одеса — портове місто, є індустрія, вирішили вступати до Водного.

Вадим Друмов: Ти почав працювати в 19 років. Це була твоя ініціатива?

Володимир Усов: Так, в інституті зовсім було сумно.

Вадим Друмов: А як ти вчився?

Володимир Усов: Я поступив на бюджет, на третьому курсі вже перевели на контракт. З другого курсу я вже почав працювати на вихідних, але вчився старанно.

Вадим Друмов: У тебе були різні бізнес-проекти: поставки запчастин, широкоформатний друк. А в 2011 році ти запускаєш перший стартап Gutenbergz. Розкажи про цей проект.

Володимир Усов: Десь в середині 2010 року вийшов iPad і мені подобалася ідея, що електронні книги можуть бути інтерактивними залежно від функціональності iPad. Я півроку гортав в AppStore додатки і знайшов всього лише кілька продуктів, досить низької якості. Я вирішив спробувати зробити видавництво нового типу, яке зробить книги інтерактивними під iPad платформи, потім під Android. У мене був приятель-розробник, багато років займався розробкою під мобільні пристрої. Ми з ним переговорили і вирішили зайнятися проектом.

Вирішили створювати першу книгу «Шерлок Холмс», тому що в той рік планувався вихід однойменного фільму. І я думав, що ми як раз потрапимо на цю хвилю, не потрібно буде витрачати гроші на просування. Розрахували, що на розробку потрібно буде 4-5 місяців і разом з рекламною кампанією по запуску фільму, запустимо додаток. В результаті вийшов перший фільм, вже почали другу частину знімати, а ми продовжували розробку (сміється).

Реліз був трохи раніше, ніж друга частина фільму. 1,5 року ми витратили на розробку і випустили книгу в 2012 році. Ми зробили власні оригінальні ілюстрації під всі розповіді і саундтрек. Вийшов такий справжній контентний проект. На той момент, коли додаток з'явився в AppStore, він був дійсно ефектним. На якийсь період, ми стали найпопулярнішою книгою в США і ще в десяти країнах були додатком №1. Причому найпопулярнішими ми були в Китаї та Гонконгу, хоча не було локалізації на китайську мову. І ми практично повернули ті інвестиції, які витратили на розробку.

Вадим Друмов: А скільки людей брали участь у проекті?

Володимир Усов: Крім мене, в проекті було два розробника і два дизайнера. На проект витратили близько 25 000 $. Додаток був платним, спочатку 3 $, але масові продажі були за 1,99 $ в Америці. По Україні ми продали близько 20 додатків за весь час. А взагалі було кілька тисяч замовлень.

Я після першого проекту подумав: «Начебто все добре, потрібно робити далі нові проекти». Але з тих пір, ринок інтерактивних книг не сильно виріс. Ми були протягом року в ТОП-5 серед усіх видавництв, навіть Disney випереджали по деяких позиціях в США. Вирішили потім робити іншу програму. До нас приєднався ще один партнер і він очолив напрямок дизайну.

Новий додаток був Gadgetarium — інтерактивна енциклопедія гаджетів. Ми її розробили на декількох мовах відразу і хотіли ще на додаток випустити друковану книгу з функціоналом доповненої реальності.

Потім робили ще різні web-проекти — історія про Чорнобиль, «Хроніки Майдану», але вони не монетизовані. Зараз і останній рік, працюємо над розробкою платформи для створення електронних підручників і в квітні повинні показати перший проект: підручник з історії Одеси. Якщо проект буде схвалено користувачами, школами, департаментами, то сподіваюся, що з 1 вересня займемося роботою над усіма підручниками.

Вадим Друмов: Давай перейдемо до наступного проекту, якому ти зараз приділяєш найбільше часу — Kwambio. Як народилася ідея і чому вирішив запускати новий проект?

Володимир Усов: Ідея народилася в 2013 році, я був на одній з перших виставок 3D-друку в Нью-Йорку. Мене дуже надихнула сама технологія і розуміння того, як вона може змінити існуючі процеси. У той момент, я подумав про те, що 3D-принтери — це пристрій, який через два роки буде на столі у кожної людини, як звичайний принтер або ноутбук. Все що вам потрібно буде — це зайти в AppStore і вибрати програму для друку того фізичного об'єкта, який вам необхідний. Натиснути на кнопку «Друк» і отримати готовий об'єкт. За фактом так не вийшло.

Ми почали з того, що розробили таку програму для AppStore, але проблема була в тому, що не було єдиного формату для друку на всіх 3D-принтерах. Це була дуже складна задача по інтеграції і адаптації програми під різні 3D-принтери, але ми з нею впоралися і, приблизно, з 70% популярних на ринку принтерів, наша система працювала.

Але проблема була в тому, що коли система красиво запрацювала стало важливе питання: що може 3D-принтер надрукувати? Голову Йоди може надрукувати, пластмасове колесо, прищіпку, але чи готові платити за контент подібного типу і якості. Тому ми переорієнтувалися зі споживчих 3D-принтерів в індустріальні, які дозволяють друкувати продукцію з кераміки та інших матеріалів, яка не відрізняється за якістю від традиційного виробництва.

Вадим Друмов: Скільки людей працює в Kwambio?

Володимир Усов: Починався проект в складі 4 чоловік. Зараз нас 15 в двох офісах — у США і в Україні.

Вадим Друмов: На першому етапі які потрібні були інвестиції для проекту?

Володимир Усов: Так, для цього проекту відразу потрібні були великі інвестиції. На проект я отримав 500 000 $ від одеського бізнес-ангела, з яким ми були знайомі ще до старту проекту.

Через те, що у користувачів були проблеми з печаткою, ми вирішили зробити власний принтер. Зробили прототип і у нас почали закінчуватися гроші. Ми хотіли підняти наступний раунд інвестицій. І в той час я дізнався, що в Києві TechStars* проводить свою відбіркову сесію. Я відправив заявку і мені відповіли «ні, ви не підходите». Я здивувався, тому що незадовго до цього ми виграли на IDCEE і мене це професійно зачепило, ми знайшли контакти з тими хто організував цю сесію, пояснили їм ситуацію. Вони дали згоду на презентацію проекту і в підсумку ми були єдиним стартапом з України кого вони запросили на инкубационную програму.

Вадим Друмов: Ви офіційно запустилися 26 січня. У 2015 році були на літній інкубаційній програмі в Бостоні у TechStars. Вони дають 120 000 $ інвестицій за 5% частки компанії, але більше користі від самого факту участі в цій програмі, вірно?

Володимир Усов: Вірно. За участю в програмі ти отримуєш сильну менторську підтримку, у кожного підприємця є 6-7 сесій з менторами зі сфери продукту, який створює команда. Крім того ти отримуєш нетворкінг, який дуже допомагає з контактами і довірою до проекту.

Вадим Друмов: Я вірю в те, що ти один з небагатьох підприємців, який бачить перспективу в розвитку цієї галузі і ця індустрія принесе великі зміни в систему виробництва товарів промислового і споживчого призначення, а також це принесе великі зміни в економіку в цілому. Дякуємо тобі, що виділив час і за відвертість у відповідях!