Як отримати першу роботу в IT? Рекомендації зі складання резюме

Як отримати першу роботу в IT? Рекомендації зі складання резюме

  • 30 серпня, 2023

Стаття про те, як зробити нормальне резюме, яке потрапить не до кошику HR-a, а до тієї самої, для багатьох міфічної, «Бази резюме», з якої потім його візьмуть, якщо з’являться вакансії саме для вас.

  • Стаття розрахована на людей, які закінчили курси/університет/вокальний гурток та намагаються отримати свою першу роботу в IT, ну або другу.
  • Якщо ви вже сформований спеціаліст, з n-роками досвіду за плечима, ви можете своє резюме написати у блокноті одним рядком, вас все одно візьмуть та рекрутер сам поставить абзаци у потрібних місцях. Так, я так робила.
  • У статті виражена моя суб’єктивна думка та колег із мого відділу. Я припускаю, що існують інші думки на рахунок цього.
  • Ми введемо персонажа з ім’ям Євламп Булочкін. Він буде нашим умовним кандидатом.

Загальна ситуація

Вакансії рівня Junior чи Trainee з’являються, м’яко кажучи, не часто. Якщо опублікувати сьогодні ввечері вакансію Junior QA, то завтра вранці на пошті буде 50-60 резюме.

Якщо немає вакансії — то у день стабільно приходить 2-3 листи на неіснуючу позицію Junior Java/QA/JS/PHP. Просто так. А раптом десь усе ж таки є вакансія, але її приховують.

Рекрутер витрачає на «читання» резюме від 5 до 8 секунд. Існує міф, що рекрутер цілий день те й робить, що читає ці документи. Насправді, перегляд резюме це 0.01% нашої роботи. І робиться це дуже швидко.

Яким чином усе ж таки привернути увагу до свого CV?

Назва або як підписати своє резюме

По зображенню з Дашею зрозуміло, на що я натякаю :)

Приблизно так виглядає моя папка «Downloads». Звичайно, можна сказати, що рекрутер сам може перейменувати документ як бажає при зберіганні, і покласти його до потрібної папки! Але ви маєте бути більше зацікавлені у тому, щоб його потім знайшли.

Краще назвати документ своїм ім’ям. Можна ще додати посаду, на яку претендуєте.

Наприклад: «Junior Java - Evlamp Bulochkin»

Doc or PDF: в якому форматі відправляти резюме?

Краща відповідь на це питання — “Головне, щоб нічого іншого”.

Обидва формати прийнятні.

Я більше надаю перевагу Doc, адже часто для відправки резюме клієнту або Тех-Ліду, потрібно щось виправити. З .pdf це зробити проблематичніше та довше.

Що точно не варто робити - це зберігати картинкою у .pdf

Я чула, що за таке потрапляють до пекла у окрему кімнатку разом із тими, хто перелаштовується без поворотника.

Оформлення портфоліо (якщо потребує вакансія)

Якщо вакансія потребує портфоліо чи приклад коду — краще це зробити за допомогою спеціалізованих сайтів.

Для розробників — це GitHub, посилання на який можна просто додати в резюме й тим самим показати, що ви краще тих 98% Junior кандидатів, котрі не знають, що таке GitHub.

Для дизайнерів — Dribbble, Behance чи просто папка на диску Google з картинками та доступом «Для всіх, у кого є посилання»”. Я впевнена, що є ще 1000 способів зробити так, щоб людина побачила з десяток картинок, просто на щось клікнувши.

Найгірше, що можуть зробити дизайнери — це портфоліо у архіві.

Гірше цього лише, якщо, відкривши архів, всередині виявляється з десяток папок. У кожній папці ще декілька, у кожній з яких по одній картинці.

Фото для резюме (зразок)

Якщо чесно,за 5 років роботи у рекрутингу ще не було випадку, щоб ми когось запросили на співбесіду лише тому, що фото в резюме було дуже гарним.

Я не вважаю, що для IT спеціальностей це необхідно.

Можливо, це необхідно для вакансії hostes, адміністратор на рецепції, офіціант, де у вимогах вказано “Приваблива зовнішність”.

Якщо ви усе ж вирішили, що без фото зовсім ніяк — то оберіть фото у гарній якості, де зображені лише ви та ви посміхаєтеся. Максимальну область, яку може займати фото — 5 на 7 см. Не окрема сторінка в резюме (таке теж було).

Контакти

Які контактні дані потрібно вказувати?

Із обов’язкового — номер телефону, emаil, Skype, місто проживання.

Якщо відправляєте резюме до іншого міста — дописати “Готовий до переїзду”.

Багато хто надсилають резюме з вказаним лише email, після чого не відповідають на листи. Чи знайде вас потім рекрутер у скайпі чи соц. мережах? Це вже залежить від його наполегливості та кількості ваших конкурентів на цю позицію.

Якщо ви не хочете спілкуватися по телефону — просто напишіть навпроти Skype чи emаil — «бажаний спосіб зв’язку».

Що краще не вказувати?

У ТОП найбільш незрозумілих для мене даних в резюме потрапляє домашня адреса. Серйозно, навіщо? На другому місці — місце народження.

Також загадкою залишається, навіщо у блоці з контактною інформацією вказують сімейний статус. Рекрутер, мабуть, має побачити «одружений» та вигукнути: «ООО! Ну нарешті! Набридли ці холостяки!» - та побігти відносити резюме Тім-Ліду.

Дані щодо сім’ї краще перенести до розділу «Додаткова інформація».

Також зверніть увагу на свій email та на те, як ви записані у скайпі. Курйозів із цим виникає достатньо. Були й biglover@..., sexycandy@..., misterXXX@... .

І так як ви все доросла людина та шукаєте роботу - настав час завести пошту з доменом @gmail.com. Деякі рекрутери звертають увагу на це.

Мета

Краще просто написати назву посади.

Трапляється, пишуть: «Моя мета - отримання посади у хорошій компанії та працювати у дружньому колективі, де я зможу професійно рости». Це саме по собі зрозуміле. Це те ж саме, що написати: «Моя мета - працювати на роботі та заробляти гроші».

Ще мене дуже тішать кандидати, корті у розділі «Мета» вказують усі посади, які знають: «Програміст, менеджер з персоналу, адміністратор у готель, кухар, колекціонер бабок, інженер».

Також не варто у «Меті» писати бажану заробітну плату. Її взагалі не варто писати деінде, окрім чату з рекрутером. Резюме пересилається менеджерам/технічним спеціалістам/хлопцям із майбутньої команди, які будуть проводити співбесіди. У всіх компаніях існують NDA, за яким зарплата між співробітниками не обговорюється, а тут ви зі своєю сумою прямо на найвиднішому місці.

Summary

Це мій найбільш улюблений розділ, якщо він оформлений правильно.

Що тут варто вказувати? З назви розділу, усе має бути зрозуміло. Короткий опис свого досвіду та знань, котрі ви зможете довести на співбесіді.

Як робити не треба?

Це гарне Summary для кандидата з досвідом роботи, але не для людини, яка щойно закінчила курси. Будьте готові до того, що у спеціаліста, який проводить співбесіду, з 10-ю роками досвіду в резюме цей список менше. У нього буде поганий настрій, гарне почуття гумору, та весь час співбесіди він присвятить тому, що буде вас «ганяти» по усім пунктам цього Summary.

Частіше за все виявляється, що кандидат навіть не може відповісти на питання: «що це таке?», не кажучи вже про те: «де ви це використовували?».

Освіта

Вкажіть у цьому розділі навчальний заклад, у якому ви отримали професію, профільні курси, курси англійської мови, художня школа (для дизайнерів).


Середню школу, дитячий садок, конференції, форуми, з’їзди консультантів Avon, курси викрійки та шиття хутрових виробів вказувати не потрібно… якщо цього, звісно, немає у вимогах О_О

Опис досвіду

Основний блок вашої біографії. Особливо важко його оформити, якщо досвіду, власне, ніякого немає.

На цьому етапі наш Євламп почне щось вигадувати й робити багато помилок.

Взагалі, я усім раджу все ж таки напружитись та зробити щось для того, щоб отримати цей досвід «для резюме». Який-небудь свій (чи спільний з другом) pet-project, фріланс тощо. Це не так важко.

Якщо ви дуже хочете, готові витрачати дні і ночі, щоб отримати практичний досвід, але задачу самому собі ніяк не можете вигадати - існує безліч ресурсів для цього. Розробники та дизайнери можуть скористатися UpWork, там багато завдань із детальним описом. Просто берете задачу й робите її для себе, в ім’я резюме.

Для дизайнерів є ще ресурс 99 Design. Це сайт, де на конкурсній основі ви виконуєте який-небудь проект разом з десятками інших дизайнерів. Ви можете ставити питання замовнику, отримувати коментарі до своєї роботи, а через деякий час замовник обирає переможця та платить йому гроші.

Для тестувальників існують форуми, де працюють безкоштовно за досвід.

Як бачите, головне — це бажання. Повірте, це не пусте марнування часу, а чудова інвестиція у себе та своє майбутнє.

Повернемося до помилок. Не варто розписувати усі свої роботи, на яких ви працювали, і деякі, що взагалі не мають відношення до IT: «Допомагав батькові штукатурити вітальню», «Працював в McDonalds», «Продавець-консультант у магазині техніки», «Охоронець». Гірше лише, якщо ви на кожному з цих місць протримались 3-4 місяці.

Особисто я вважаю, що краще такі роботи не вказувати або об’єднати їх усі під однією назвою: «Роботи, що не мають відношення до вакансії». Хоча, можливо, існують рекрутери, які перечитують усі ці посади, рахують, скільки протримався на кожному місці, які обов’язки кандидат виконував на посаді «Зав.складом».

Якщо у вас є досвід роботи на декількох маленьких проектах, краще їх об’єднати під спільним місцем роботи Freelance, та знизу написати про ці проекти, технології, які використовували.

Якщо у вас вже є необхідний досвід, то краще його оформити так:

Ключове: період роботи (можна порахувати та в дужках написати термін), компанія (можна додати сайт компанії), посада, нижче обов’язки та технології.

Якщо є посилання на проекти чи на GitHub — чудово. Сміливо можете вставити.

Мови

Напевно, я не відкрию таємницю, сказавши, що якщо ви володієте рівнем англійської нижче Intermediate — то шанси знайти нормальну роботу мінімальні.

8 з 10 вакансій, які ви знайдете, будуть в аутсорсингових компаніях.

Що таке аутсорс? Аутсорс — це зарубіжні замовники, котрі приймають участь у відборі, співбесіди на англійській, мітинги з заморськими колегами.

Навіть якщо ви знайдете компанію, де англійська не потрібна, то (при інших рівних) оберуть кандидата, який її знає.

Як описати свої знання англійської? Використовуйте загальноприйняті градації — Beginner (Basic), Elemеntary, Pre-Intermediate, Intermediate, Upper-Intermediate, Advanced.

НІКОЛИ не пишіть слово «середній».

Ніколи! Ви гадаєте, що «середній»— Іntermediate? Ні. Середній для кожного має різне значення. Хтось прожив рік у США, вільно розмовляє та вказує «середній», хтось перекладає зі словником та також пише «середній». Це не жарт.

Якщо ви написали «середній», та тепер ваш палець завис над клавішею «й», згадайте картинку з Лізою. Це я читаю ваше резюме. Допишіть тоді вже уточнення у дужках («можу проходити співбесіду на цій мові», «лише читаю», «пишу зі словником», «працюю у шлюбному агентстві перекладачем»).

Знання російської та української можете не вказувати, якщо ви відгукуєтесь на вакансію в Україні. Це само собою зрозуміле.

Додаткова інформація

Краще в цьому розділі вказати усе те, що ви вважаєте важливим, але не має відношення до інших розділів: сімейний статус, наявність відкритих віз (як можуть знадобитись у цій компанії), хобі.

Я прихильник того, щоб ви припинили вказувати свої прикметники.

Особливо у такій кількості:

Десь читала, що потрібно вказувати не більше трьох слів. Особисто я взагалі не читаю, та тим більш за цим принципом не обираю людину на співбесіду.

Звичайно ж ви активний, комунікабельний та швидко навчаєтесь новому. Це ваша життєва необхідність. У вас 60 конкурентів на 1 вакансію Junior в нормальній компанії.

Як відправляти?

Ну ось ви вже закінчили та зберегли своє творіння. Далі потрібно знайти вакансії та відправити резюме.

Якщо в компанії відкрита потрібна вам вакансія — уважно ознайомтесь з її вимогами та тим самим проявіть повагу до компанії та рекрутерів, з якими вам потім ще не раз доведеться зіткнутися у своїй кар’єрі.

Траплялись випадки, коли я в описі вакансії писала жирним шрифтом фразу: «Увага! На цю посаду потрібна людина з розмовною англійською! Буде кілька співбесід із замовником. Надсилайте резюме лише у тому разі, якщо зможете спілкуватись голосом англійською». Та все одно 85% надіславших резюме — це «середній». Телефоную, з надією на те, що це «середній», який насправді розмовний, але ні. Виявилось, що це той «середній», який «з гугл-транслейтом листи пишу».

Я припускаю, кандидат думав, що я скажу: «Немає англійської, проте який наполегливий. Наймемо перекладача! Висилаю оффер!».

Якщо ви усе ж вирішили відправити своє резюме на «а раптом», обов’язково напишіть у супровідному листі про те, що ознайомились з описом вакансії, вкажіть, яких знань не вистачає зі списку вимог та, що раді будете розглянути інші вакансії, які підійдуть для вас.

У темі листа краще написати посаду, на котру претендуєте, а не просто «CV».

Якщо ви вирішили зробити «розсилку» по усіх компаніях, то краще цього не робити. А якщо робити, то не так:

Кандидат, звичайно, запам’ятався (я навіть через 4 місяці змогла знайти у пошті його лист), але не так, як він планував.

Пишіть кожній компанії окремого листа, знайомтесь із сайтом, вакансіями. Якщо вашої вакансії немає — напишіть у супровідному листі, що бачите, що вакансії немає, та просто бажаєте на майбутнє підтримувати зв’язок.

Додавайте рекрутерів вподобаних компаній до скайпу, спілкуйтесь, знайомтесь, ходіть на конференції, робіть свої проекти та перша робота не змусить себе довго чекати.