- 1.У вас більше 20 млн абонентів, про яких ви щодня збираєте інформацію. Де ви зберігаєте і обробляєте такі величезні масиви даних?
- 2.Для роботи з інформацією в таких обсягах потрібні висококласні фахівці. Як ви шукайте цих людей? Чим їх зацікавлюєте?
- 3.Які дані ви збираєте про своїх користувачів?
- 4.Чи не порушуєте ви право користувачів на конфіденційність? Як же GDPR?
- 5.Ви надаєте послуги з підбору цільової аудиторії для бізнесу і подальші таргетовані розсилки. Якщо ваш абонент не хоче отримувати подібні таргетовані розсилки, чи може він від них відмовитися?
- 6.Яка послуга найбільш популярна серед ваших корпоративних користувачів?
- 7.Кого ви вважаєте своїм основним конкурентом? І які переваги виділяють вас на ринку?
Комп'ютерна школа Hillel продовжує серію інтерв'ю з керівниками провідних IT-компаній України. Представляємо вашій увазі розмову з Володимиром Рибалко, Head of Big Data Team у Vodafone. Володимир розповів про те, як компанія Vodafone працює з масивами даних і про створення Big Data Lab.
— У вас більше 20 млн абонентів, про яких ви щодня збираєте інформацію. Де ви зберігаєте і обробляєте такі величезні масиви даних?
Щомиті надходить дуже велика кількість абонентської інформації. Тому у нас вибудована інфраструктура на базі сховища даних SAS DWH, інтегрована з основними продуктивними системами для роботи з абонентською базою. Для деяких потоків даних використовується HP Vertica. Наприклад, коли клієнт не користується телефоном, відбувається передача даних на мережеве обладнання, що пристрій реєструється в мережі.
Ми плануємо розвивати інфраструктуру, щоб збільшити обсяг інформації, що аналізується, для роботи з «сирими» потоками даних.
— Для роботи з інформацією в таких обсягах потрібні висококласні фахівці. Як ви шукайте цих людей? Чим їх зацікавлюєте?
Ми шукаємо випускників математичних спеціальностей з хорошими базовими знаннями економетрики, математичної статистики та програмування. А необхідного досвіду й навичок вони набувають на практиці. У молодих фахівців «горять очі», є велике бажання вчитися новому, експериментувати. Рівень творчої енергії зашкалює. Це надихає всіх навколо і мене особисто.
У команді також працюють досвідчені фахівці. Вони навчають нових data-scientists: допомагають розібратися у структурі даних, природі бізнес-процесів. І найголовніше — діляться унікальною інформацією про корисні «фічі» і специфіку моделей.
Нових фахівців цікавить можливість придбати затребувані зараз на ринку навички по роботі з великими даними, а для цього у Vodafone Україна є все: масиви інформації, сучасний аналітичний інструментарій класу enterprise, досвід і практичні завдання. Ніщо так не мотивує співробітника, як результати роботи, коли твої моделі приносять дохід.
Ми першими з операторів створили Big Data Lab — майданчик для вивчення великих даних і для розробки на їх основі нових сервісів, в тому числі для залучення IT-фахівців.
— Які дані ви збираєте про своїх користувачів?
Це дані, які зараз доступні будь-якому мобільному оператору: інформація про дзвінки, витрати абонента, геодані, інформація про користування мобільним інтернетом, соціальні зв'язки, історія контактування в наших каналах продажів і самообслуговуванні, інше.
— Чи не порушуєте ви право користувачів на конфіденційність? Як же GDPR?
Вся інформація є суворо конфіденційною, має високий клас захисту і не може бути використана без згоди клієнта. Дані аналізуються з метою поліпшити якість послуг для наших клієнтів, краще розуміти потреби клієнтів.
І вже точно, дані ми нікому не передаємо. Vodafone Україна — публічна компанія, ми суворо дотримуємося вимог внутрішнього і міжнародного законодавства, включаючи GDPR.
— Ви надаєте послуги з підбору цільової аудиторії для бізнесу і подальші таргетовані розсилки. Якщо ваш абонент не хоче отримувати подібні таргетовані розсилки, чи може він від них відмовитися?
Так, клієнт може відправити SMS на спеціальний короткий номер і тим самим відписатися від рекламних повідомлень наших партнерів. Ми інформуємо абонентів про таку можливість.
— Яка послуга найбільш популярна серед ваших корпоративних користувачів?
Зараз кожна з послуг затребувана в своєму сегменті і показує хорошу динаміку: скоринг, таргінг розсилки, аналіз клієнтської аудиторії та інші. Аналітика великих даних стає для нас одним з дуже привабливих і перспективних напрямків бізнесу.
— Кого ви вважаєте своїм основним конкурентом? І які переваги виділяють вас на ринку?
Ринок тільки формується, і зараз ми практично не відчуваємо конкуренції. Можливо, з часом телеком-оператори будуть ділити ринок Big Data з іншими компаніями, кредитними бюро та дослідницькими агенціями. Інформація вже не просто ресурс, вона перетворюється в цінний фінансовий актив.
Основними нашими перевагами є: унікальність даних, велике охоплення в зв'язку зі специфікою бізнесу і придбані за роки роботи з абонентською базою навички моделювання.