Що може викликати стрес на співбесіді та як з цим боротись

Що може викликати стрес на співбесіді та як з цим боротись

  • 27 червня, 2023
  • читати 7 хв
Олена Кравцова
Олена Кравцова Head of HR Department у Aimprosoft, Викладач Комп'ютерної школи Hillel.

Співбесіда майже у кожної людини викликає стрес та хвилювання як перед нею, так і у самому процесі спілкування. І це цілком нормально: ми хвилюємось, тому що нас будуть оцінювати як з точки зору професійних якостей, так і особистісних. До того ж ми розуміємо, що результат не повністю залежить від нас, тому виникає невизначеність. Все це і призводить до стресового стану.

Занадто високий рівень стресу може завадити успішному проходженню інтерв’ю: через емоції буде гірше працювати логіка. Навіть маючи достатній рівень знань та навичок для певної посади, ми можемо «загубитись» при відповіді на питання. Але, зрозуміло, з цим можна працювати та мінімізувати рівень напруження.

По-перше, давайте з’ясуємо, що саме може викликати стрес?

  1. Страх відмови. Давайте приблизно порахуємо: дуже середня умовна «норма» терміну пошуку роботи може тривати від місяця до трьох. Але, звичайно, це залежить від багатьох факторів: ситуації на ринку праці, рівня позиції, стратегії пошуку роботи та інших. Скільки співбесід ви пройдете за цей термін? Скоріш за все, кілька десятків, і більшість з них так або інакше не завершиться офером. Пригадайте досвід зі свого минулого: чи була ситуація, коли вам дуже хотілося отримати певну роботу, але вам відмовили? Як склалося потім життя? В мене був випадок, коли здавалося, що компанія та позиція ідеально мені підходять, але, на жаль, я отримала відмову. я була дуже засмучена. Через деякий час я влаштувалася у іншу компанію і тепер згадую ту ситуацію із вдячністю: якщо б так не трапилося, я не працювала би у компанії, де я абсолютно всім задоволена.

  2. Страх помилки. Неможливо не помилятись, всі роблять помилки, помилки — це можливість набути цінний досвід. Прийміть той факт, що ви можете помилитись у відповідях на питання або надати неповні відповіді. Схильні до перфекціонізму люди після співбесіди зазвичай люблять рефлексувати та гадати, що ось на це питання краще було відповісти таким чином… Іноді помилки бувають некритичними. Навіть якщо вам здається, що це робота вашої мрії — це просто одна з можливостей, далеко не остання і, можливо, не найкраща. Це не питання життя та смерті.

  3. Страх негативної оцінки. Це пов’язано із страхом відмови: я отримаю негативну оцінку себе як професіонала і як наслідок — відмову у пропозиції. Подумайте таким чином: відмова через недостатній рівень знань та навичок не значить, що ви погана людина. Навіть якщо вам відмовили через soft skills, це знову ж таки не характеризує вас як особистість негативним чином. По-перше, над розвитком гнучких навичок можна працювати, по-друге, можливо, це просто не ваша компанія.

Рекомендуємо публікацію по темі

До співбесіди

  1. Звичайно, важлива підготовка. Як то кажуть: попереджений, значить озброєний 🙂 Якщо ви знаєте про себе, що вам іноді складно відповідати на питання відразу, підготуйте заздалегідь основні відповіді: чому ви в пошуку роботи, що саме шукаєте, які ваші зарплатні очікування та інше. Як саме підготуватись, щоб отримати від співбесіди максимум, йшлося в цій статті.

  2. Настрій та загальний стан. Щоб уникнути стресу, намагайтеся запланувати співбесіду таким чином, щоб почуватись максимально продуктивним під час розмови. Тобто, не соромтеся назвати найбільш зручні проміжки часу для вас або спитати, чи є ще варіанти, якщо запропонований час вам не дуже підходить. Наприклад, якщо вам складно починати розмови зранку, поцікавтеся, чи є можливість призначити спілкування на післяобідній час. Оптимально, щоб перед співбесідою у вас був вільний слот якнайменш на 15-20 хвилин: це час, щоб налаштуватися, випити кави або чаю, перечитати ще раз опис вакансії, погладити домашнього улюбленця або послухати пісню, що заряджає енергією. Якщо зустріч передбачена у офлайн-форматі, намагайтеся приїхати за цей час, щоб не біжати одразу на зустріч та зорієнтуватись на місці. Також не слід нехтувати сном та відпочинком напередодні: це базові потреби організму, без яких важко буде підтримувати ресурсний стан.

  3. Зовнішній вигляд. Заздалегідь підготуйте одяг, в якому вам буде найбільш комфортно (але враховуючи дрес-код за його наявністю), щоб перед зустріччю не виявилося, що всі футболки м’яті, а сорочка брудна. Поспіх у зборах додасть вам додаткового стресу.

  4. Винагорода. Подумайте, що приємного вас може очікувати після проходження співбесіди та заплануйте це: прогулянка із друзями, придбання якоїсь речі (навіть дрібнички), перегляд улюбленого серіалу або куштування тістечка — все, що завгодно, що принесе вам задоволення.

Можна спробувати також порепетирувати та зробити таку невеличку вправу:

  • Вирішіть, як би ви хотіли почуватися на співбесіді. Опишіть цей стан, назвіть його характеристики. Наприклад:

«Я хочу почуватись впевнено в собі. В мене відкритий погляд, розслаблена зручна поза, мій голос звучить твердо, рішуче».

  • Згадайте, коли ви вже відчували цей стан (у яких ситуаціях, що траплялося з вами), та уявіть, що ви його зараз відчуваєте.

  • Спробуйте із цього стану взаємодіяти з різними типами роботодавців. Уявіть собі різку і категоричну людину, або індиферентну і відсторонену, або цілеспрямовану і комунікабельну. Нюанс у тому, що поведінка та вислови інших не повинні впливати на вас. Можна попросити близьку людину прийняти участь та відіграти роль роботодавця різних типів. Коли ви отримаєте досвід у небезпечному для вас просторі (це можна порівняти з грою або спілкуванням із психологом — не так страшно, як в реальному житті), його буде можливо перенести в реальність.

У ході співбесіди

  1. Прийміть одразу той факт, що вам можуть відмовити у будь-якому випадку або вам може не сподобатись пропозиція, і відмова буде уже з вашого боку. Все приходить в свій час. Навіть якщо вам дуже потрібна ця робота, відмова — не кінець світу. Ухваливши це для себе внутрішньо, вам буде легше у ході інтерв’ю.

  2. Якщо почуваєтесь некомфортно та не можете нічого з цим зробити — скажіть про це відверто, можливо, додайте гумору, якщо це доречно. Прояв вразливості та відвертість — це теж сила. Наприклад: «Я трохи хвилююся, бо мені дуже подобається ваша компанія і я хотів (-ла) би працювати в ній». Всі ми живі люди та розуміємо один одного.

  3. Якщо певні питання вводять вас у ступор та ви відразу не можете відповісти, можна сказати: «Чи вірно я розумію, що…» і далі повторити питання, тобто що саме від вас хочуть почути. Це даст вам трохи часу для того, щоб зібратись із думками.

У будь-якому випадку кожна співбесіда — це ваш особистий цінний досвід.

І навіть якщо повністю не вдається подолати страх і стрес, обнадійтеся думкою, що це година-півтора часу, яка пройде швидше за нервовий період перед співбесідою 🙂