Прості лайфхаки проведення співбесід

Прості лайфхаки проведення співбесід

  • 12 жовтня, 2020
  • читати 3 хв
Тетяна Шинкаренко
Тетяна Шинкаренко Human Resources Lead у DZEN

Як призначити співбесіду

Щоб домовитися про співбесіду, можна використовувати шаблонне повідомлення, яке завжди буде під рукою в збережених — залишиться оновлювати тільки актуальну інформацію. Наприклад:

«Вітаю!

Ми ознайомилися з вашим тестовим завданням і запрошуємо на співбесіду 19.11 о 16:00, за адресою вул. Парково-Сирецька, 4В (як підійдете до вивіски з написом «Сервус» і «Дзен», зателефонуйте, будь ласка, за цим номером: +380936322690 (Тетяна). Підтвердіть відповідь повідомленням, що будете.»

Що важливо врахувати при складанні повідомлення:

  • Призначайте час і дату самі. Так ви контролюєте свій робочий день, можете забити переговорну кімнату, щоб не тулитися на дивані і скорочуєте час листування. Якщо людині буде незручно цей час або дата, повірте, він вам про це скаже.
  • Прохання підтвердити звільняє вас від режиму ждуна, коли людина просто не приходить на співбесіду. Це не 100% гарантія, але ризик точно знижує.
  • Позначений контакт для зв'язку позбавляє вас від необхідності оновлювати чати. Якщо у вас вимкнені звукові повідомлення в телеграмі, то ви банально не почуєте, коли кандидат напише, а ось дзвінок завжди почуєте.
  • Дати орієнтири теж корисно, щоб не витрачати час на пояснення дороги.

Як зустрічати кандидата на співбесіді

Зустрічайте людину з посмішкою, запропонуйте чай, каву і печиво, будьте гостинні, адже це і є основою першого враження. Лайфхаки:

  • Намагайтеся знаходитися в офісі за 15 хвилин до співбесіди. Зазвичай люди, не розраховуючи час, приходять раніше — а тримати людину на вулиці взимку або під дощем все-таки незручно.
  • Якщо людина прийшла трохи раніше, то залиште її посидіти на дивані в холі. Ви не зобов'язані приймати кандидата, якщо він прийшов заздалегідь. До того ж, я часто чую позитивні відгуки про подібне очікування в дусі «ви мені відразу сподобалися, зі мною привіталися вже 10 осіб».
  • Якщо людина прийшла раніше, ніж на 15 хвилин або запізнився більше, ніж на 5 хв і не попередила, то під час бесіди дайте зрозуміти, що для вашої компанії це не норма. Можна позначити це так: «Шкода що тепер у нас залишилося менше часу на інтерв'ю». Або фразою: «Доведеться трохи почекати, я планувала, що ми почнемо в зазначений час, а не раніше». До речі, реакція людини на подібні зауваження теж говорить багато про що.
  • Важливо, щоб і ви були на зустрічі вчасно.

Рекомендуємо курс по темі

Як успішно провести співбесіду

Я рекомендую сідати не через стіл, а на суміжній або на тій же стороні. Таким чином ви зможете бачити жести і мову тіла кандитата. Рекомендую почитати додатково на тему розташування співрозмовників за столом і які почуття кожне з них викликає.

Не приходьте на співбесіду з порожніми руками. Блокнот або ноутбук, просто аркуш А4, але кудись необхідно робити нотатки, інакше все забудеться. Особливо, якщо кілька співбесід поспіль.

Починайте зі small-talk, як тільки заходите в переговорну: про погоду, чи легко було знайти і все в цьому дусі.

План співбесіди

  1. Запропонуй перейти на ти, ще раз представся — посаду і ім'я.
  2. Розкажеш щось про себе?
  3. На кого і де навчався? Чим обумовлений вибір університету?
  4. Які хобі?
  5. Який був досвід роботи? Чому звільнився або чому звільнили?
  6. Розкажи топ 3 своїх факапа.
  7. Якими досягненнями ти пишаєшся?
  8. Чому відгукнувся на цю вакансію?
  9. Що для тебе найважливіше в роботі? А що ти категорично не приймаєш в роботі?
  10. Ким плануєш бути через 5 років?
  11. Що читаєш / дивишся? Як отримуєш нову інформацію?
  12. В яких соціальних мережах більше проводиш часу? Що там дивишся / читаєш?
  13. Уточнюючі питання по резюме і тестове завдання.
  14. Розповідь про компанію.
  15. Опис посади і основних обов'язків.
  16. Які є питання?
  17. Фінальні домовленості про те, коли буде фідбек.
Як успішно провести співбесіду

Часті red flags

  • Кандидат погано відгукується про попередні місця роботи.
  • Невиразна причина відходу з минулого місця роботи.
  • Наявність іншої роботи або бізнесу.
  • Розбіжності в розповіді.
  • Не може розповісти про свої результати і досягнення.
  • Каже про намір покинути країну незабаром (ви ж не тимчасового працівника берете, вірно?)

Крім того, тільки вам відомо, які якості і критерії є найважливішими, орієнтуйтеся і формулюйте свої питання на їх основі. Звідси з'являються і посадові red flags (недостатній інтерес до посади, підхід до роботи, не прийнятний у вашій команді і т.д.).

У представленому вище плані немає пункту про заробітну плату, це не для того, щоб не запитали, а це перше і очевидне запитання, яке точно поставить кандидат і швидше за все продовжить ставити й інші. Вам залишиться тільки слухати і аналізувати, про що запитує співрозмовник.

Ухвалення рішення та відмова

Інтуїція — це спостережливість, досвід і формування причинно-наслідкових зв'язків з цих компонентів. Завжди, коли «інтуїтивно» кандидат не сподобався, можна і потрібно знайти причини цього. Вони можуть виявитися як об'єктивними, так і суб'єктивними: сказав думку, відмінну від твоєї, розхвалював особистість, до якої ти відчуваєш антипатію, сидів в закритій позі, відволікався на телефон, попався на невеликому обмані (сказав спочатку одне, потім інше) і т. д.

Очевидно, що суб'єктивні причини відкидаються. І дивитися на ситуацію потрібно з точки зору фактів, якщо до кінця не впевнені в рішенні — можете почекати і поговорити ще з іншими кандидатами.

На жаль, рідко буває, що з першої співбесіди знаходиться потрібна людина. Багато хто не підходить. І тут є важливі правила:
  • Давати фідбек після співбесіди потрібно завжди! Ви псуєте імідж всієї компанії, якщо цього не робите.
  • Якщо цього вимагають — не кажіть, чому відмовляєте. Якщо запитали безпосередньо, то будьте обережні. Не уявляєте скільки в мережі скандалів, пов'язаних з образливими кандидатами. Це ваша репутація, зіпсувати її легко.

Як повідомити про відмову:

  • Звертайтеся по імені
  • Додайте відсилання до самого співбесіди і бажаннь кандидата — персоналізація, це завжди приємно.
  • Розбавляйте текст смайликами, емоціями, побажайте удачі — це про дружнє ставлення.
  • Після повідомлення неприємної звістки переведіть увагу на іншу думку, і вже не виникає бажання розпитувати, чому ж так вийшло.
  • Взаємоввічлива відповідь, щоб не соромно і приємно було в майбутньому зустрітися.

Як запросити на роботу

Пара простих лайфхаків:

  • Окремо домовляйтеся про умови тестового періоду. Терміни, обов'язки, порядок оплат, варіанти того, чим і в якому випадку тестовий період закінчується.
  • Домовляйтеся на березі і про подальші умови, формулюйте їх чітко і прозоро.
  • Проговорите правила і норми, прийняті в команді і компанії.