ШІ у шкільній освіті: мрія чи реальність?

ШІ у шкільній освіті: мрія чи реальність?

  • 2 вересня
  • читати 15 хв
Оксана Томашенко
Оксана Томашенко Content Manager у Hillel IT School

Міністерство освіти і науки України у співпраці з Міністерством цифрової трансформації України розробили інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій ШІ в закладах загальної середньої освіти.

Цей документ створено з урахуванням міжнародних практик вивчення інформаційних технологій у школах. Над ним працювали 30 експертів із різних напрямків: представники МОН, шкіл, ЗВО, громадського сектору й наукові працівники.

З радістю ділимось і разом з тим пишаємося, що одним зі стейкхолдерів був Микита Мельник — викладач курсу Generative AI у Hillel IT School, Business Analysis Manager в EPAM. Поспілкувалися з Микитою про ідею проєкту, можливості використання й користь для учнів.

Коли створені рекомендації почнуть використовувати у школах?
Рекомендації було створено навесні 2024 року. Тоді ж за прогнозами їх планували почати використовувати вже у 2024-2025 навчальному році.

Чому вирішили доєднатися до проєкту?
Немає сумніву, що з ШІ буде пов’язано дуже багато аспектів і сфер нашого життя. Уже пов’язано. І те, що шкільна галузь освіти вже зацікавлена у грамотному використанню цього інструменту й робить щось для відповідного розв’язання питань — це важливе та дуже проривне рішення.

Звичайно, мені було цікаво взяти участь у такому проєкті. Як експерту, який має релевантні знання і як громадянину, який буде радий, якщо його досвід може бути корисним у державній освіті.

Щодо досвіду: маю кейси щодо впровадження генеративного ШІ в бізнес-процеси організацій і викладання. Радий, що ці навички були доречними для участі в ініціативі.

Яка основна ціль проєкту?
Надати рекомендації, як закладам середньої освіти й безпосередньо вчителям використовувати генеративний штучний інтелект у навчальному процесі. Наразі використання ШІ у школах ніяк не регламентоване, тому важливо було структурувати рекомендації в офіційному документі.

Які процеси навчання в системі державної освіти потребують залучення ШІ?
Рекомендації є гнучкими, тому вчителі мають змогу самостійно вирішувати для яких саме тем чи методів навчання варто залучити ШІ.

Важливим є не формальне використання ШІ на заняттях, а його залучення тоді, коли це позитивно впливатиме на ефективність.

Як планується використовувати ШІ? Для кого він має стати помічником і в чому?
ШІ має стати помічником для всіх учасників учбового процесу: вчителів, учнів, адміністрації. За прогнозами, використання ШІ буде відрізнятись у кожній зі шкіл, залежно від її спрямування й потреб учнів. Тому в документі не прописані суворі вимоги й правила. Він є ефективною інструкцією, яку школа може застосовувати на власний розсуд.

Діти ще зі школи вивчатимуть ШІ?
Це залежить від програми, але в планах, щоб учасники навчального процесу могли якомога доцільніше використовувати інструменти генеративного ШІ для певних задач. Наприклад, вчителі можуть застосовувати ШІ для генерації тестів, перевірки домашніх завдань, зменшення операційної роботи тощо.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЮНЕСКО

ЮНЕСКО оприлюднило перше керівництво щодо застосування генеративного ШІ у сфері освіти. Організація закликає уряди країн взяти на себе відповідальність за контроль технологій, а саме захищати приватність даних і встановлювати вікові обмеження для користувачів.

Організація виступає проти використання ШІ у випадках, коли він позбавляє учнів можливості розвивати когнітивні здібності та соціальні навички через спостереження за реальним світом, емпіричні практики, такі як експерименти, дискусії з іншими людьми й незалежні логічні міркування.

У своїх рекомендаціях ЮНЕСКО підкреслює необхідність схвалення урядами навчальної програми ШІ для шкільної освіти, професійно-технічної та вищої освіти.

Ми боремося за те, щоб узгодити швидкість трансформації системи освіти зі швидкістю зміни технологічного прогресу та прогресу в цих моделях машинного навчання. У багатьох випадках уряди й школи приймають радикально незнайому технологію, яку навіть провідні технологи не стверджують, що розуміють.
Стефанія Джанніні, помічниця генерального директора ЮНЕСКО з питань освіти

Ось чому важливим етапом застосування ШІ в освіті є ознайомлення насамперед педагогів з його можливостями.

ПРОПОЗИЦІЇ ВСЕСВІТНЬОГО ЕКОНОМІЧНОГО ФОРУМУ

У 2020 році Всесвітній економічний форум визначив вісім ключових трансформацій, необхідних для підвищення якості освіти в епоху Четвертої промислової революції — Рамкова програма освіти 4.0.

Оскільки штучний інтелект стає визначальною технологією цієї епохи, ми можемо прискорити його впровадження в освіті.

ВИСНОВОК

Мета рекомендацій зокрема для даного кейсу в Україні — поширення принципів і підходів до відповідального використання систем ШІ в загальній середній освіті. Мова йде про дотримання професійних етичних стандартів і прав людини. Підвищення обізнаності вчителів та учнів про можливі ризики й виклики допоможуть ефективно використовувати ШІ без порушення принципів академічної доброчесності.

Рекомендуємо публікації по темі