Укр Рус
NFT: обман чи сучасне мистецтво

NFT: обман чи сучасне мистецтво

  • 27 грудня, 2021
  • читати 10 хв
Марія Ломінська
Марія Ломінська Content Manager у Hillel IT School

NFT (Non-fungible tokens, незамінні токени) — феномен зі світу криптовалют, який привернув увагу вже навіть далеких від ринку людей.

Як працює NFT?

NFT — це цифровий токен, що зашифрований підписом художника на блокчейні — базі даних, яка є основою криптовалют, таких як Bitcoin та Ethereum. Він дозволяє продавцям та покупцям перевіряти справжність та право власності. NFT зазвичай використовується для купівлі та продажу цифрових творів мистецтва і може набувати форми GIF-файлів, твітів, віртуальних торгових карток, зображень фізичних об'єктів, скінів відеоігор, віртуальної нерухомості та багато іншого.

Справа в тому, що віртуальне мистецтво стикається з унікальними проблемами, яких немає у фізичному мистецтві, оскільки його можна копіювати та поширювати будь-яку кількість разів в інтернеті, що знижує його цінність. NFT гарантує, що покупець отримає справжній оригінал безпосередньо від художника. Він також дозволяє художникам самостійно продавати роботи покупцям, що має демократизувати ринок мистецтва. Інвестори купують цифровий актив і сам факт володіння артефактом, але при цьому авторські права, як і раніше, належать творцю. Фактично, це вкладення в дизайн та естетику.

Унікальність NFT у тому, що активи типу криптовалют взаємозамінні, тобто їх можна обміняти на інші ідентичні, такої ж вартості, а двох однакових NFT не існує. Можна сміливо сказати, що NFT створюють дефіцит серед нескінченно доступних активів.

Історія NFT

Отже, звідки взялося це технологічне явище? Історія NFT почалася в 2014 році, коли творець Кевін МакКой викарбував токен «Quantum» задовго до того, як з'явився ринок криптомистецтв.

Quantum — це піксельне зображення восьмикутника, воно було продано на аукціоні Sotheby's за більш ніж $1400000.

Кевін МакКой, «Quantum»

2012–2013: Colored Coins

Ідея NFT виникла з Colored Coins, випущеними на блокчейні Bitcoin у 2012-2013 роках.

Colored Coins — це токени, які є реальними активами в блокчейні і можуть використовуватися для підтвердження права власності на будь-який актив, від дорогоцінних металів до автомобілів і нерухомості, а також акцій та облігацій.

Colored Coins відкрили майбутнє для подальших експериментів та заклали основу для NFT. Величезний потенціал поміщення реальних активів у розподілені реєстри був очевидний, але для реалізації був потрібний більш гнучкий блокчейн.

2014: Counterparty

Counterparty — це однорангова фінансова платформа та розподілений інтернет-протокол з відкритим вихідним кодом, побудований на основі Bitcoin.

Платформа дозволила створення активів, має децентралізований обмін та створила власну валюту XCP. На ній було реалізовано безліч проектів, включаючи карткову гру з внутрішньоігровою валютою, що базується на токенах, і навіть торгівлю мемами.

2017: Cryptopunks

Поки торгівля унікальними мемами набирала обертів, Джон Уоткінсон і Метт Холл, творці Larva Labs, створили унікальні персонажі, згенеровані на блокчейні Ethereum. Усього криптопанків 10 000, а кожен із них унікальний.

Дивно, але Уоткінсон і Холл дозволили будь-якому власнику гаманця Ethereum безкоштовно отримати Cryptopunk. Всі 10 000 криптопанків були швидко роздані і потрапили вторинний ринок, де люди купували і продавали їх.

Нещодавно з'явився сервіс cryptopunk.rent для оренди одного з криптопанків — заплативши власнику, покупець має право на 90 днів поставити персонажа на аватарку в соцмережах.

Якщо абстрагуватися від епатажності цієї ідеї, можна обговорити тему механізмів соціалізації — люди транслюють соціальні сигнали, аби побудувати собі репутацію.

Використовуючи аватарку з криптопанком, людина демонструє свій смак, приналежність до ексклюзивної спільноти, поінформованість у трендах, та й просто, що може собі це дозволити.

Cryptopunks

Після успіху криптопанки очікувано стали з'являтися десятки аналогів, і всі намагаються передбачити, який з них злетить. Є багато інших NFT-клубів і дуже популярних: Cool Cats, Bored Ape Jacht Club, Blitmap.

Володіння такими NFT, окрім високого статусу в крипто-спільноті, надає доступ до закритого чату, який дає не тільки відчуття приналежності до чогось ексклюзивного, але й корисний для нетворкінгу.

2017: CryptoKitties

А вже у 2017 році NFT стали мейнстримом разом із появою CryptoKitties.

CryptoKitties — це гра на основі блокчейна Ethereum, яка дозволяє гравцям вирощувати та обмінювати віртуальних кішок.

Зростання CryptoKitties співпало з бумом ринку криптовалют у 2017 році, що підлило олії у вогонь. Люди кинулися розводити та продавати віртуальних кішок, ціна на деяких сягала понад $100 000.

Цікаво, що гра стала настільки популярною, що платформа Ethereum не встигала обробляти запити, і черга на проведення транзакцій збільшилася в шість разів.

CryptoKitties

Сучасність: рекорди продажів NFT

У період з 2018 по 2021 рік NFT поступово стають відомими громадськості та набудуть широкого поширення.

Ось кілька гучних продажів:

  • Перший у світі твіт Джека Дорсі, голови мережі Twitter, було продано за $2,9 мільйона.
  • Сучасне мистецтво стало ще складніше зрозуміти, коли компанія Injective Protocol купила за $95 000 твір Бенксі та спалила її у прямому ефірі на Twitter, щоб створити NFT та продати твір на аукціоні.
  • Творець інтернету Тім Бернерс-Лі продав його вихідний код у вигляді токена NFT на аукціоні Sotheby's за $5,4 мільйона.
  • Поставлено рекорд вартості NFT твору — понад $69 мільйонів за роботу художника Майка Вінкельмана «Everydays: The First 5000 Days», яка є колажем з п'яти тисяч картинок, які художник щодня публікував з 2007 року.

Майк Вінкельман, «Everydays: The First 5000 Days».

Як з NFT працюють бренди

Тренд перестає бути нішевим, коли його використовують бренди.

Ось наприклад, Nike придбала студію RTFKT, що спеціалізується на NFT та доповненій реальності для створення віртуальних продуктів. До цього студія вже встигла працювати над кількома успішними проектами. Так, спільно з художником FEWOCiOUS було випущено серію NFT-кросовок. Партію з 600 екземплярів було продано за 6 хвилин, а продажі перевищили $3,1 млн.

А Adidas створила NFT у партнерстві з Bored Ape Yacht Club, Punks Comics та криптоентузіастом GMoney. Покупка NFT надавала власникам доступ до особливих фізичних товарів, таких як толстовка та спортивний костюм, а також до нових цифрових можливостей. Проте фізичні товари не будуть доступні до 2022 року, тому покупці просто робили дорогі попередні замовлення на одяг.

Не обійшлося без проблем: незважаючи на обмеження у вигляді не більше ніж двох NFT на покупця, один користувач зміг придбати 330 NFT за одну транзакцію, використовуючи індивідуальний смарт-контракт. Орієнтовний прибуток від такої махінації становить $600 000.

Right Click, Save As

Кожна нова субкультура зрештою розвиває свою власну мову та обростає мемами.

Одним із них став вислів «Right Click» або «Right Clicker Mentality».

Щоб хвалитися своїми покупками за сотні тисяч доларів, власники NFT ставлять їх на аватарки. Звичайно, через це виникає проблема «правої кнопки миші», адже будь-яка людина може клікнути по зображенню, зберегти його і так само поставити собі на аватарку.

Для шанувальників NFT «ментальність правої кнопки» — це про людину, яка не розуміє NFT і ніколи не зрозуміє, що перегляд твору мистецтва в інтернеті відрізняється від того, щоб мати сертифікат власності на нього. Можна навіть зберегти його як JPEG, але самим твором володіти може лише власник сертифіката.

Яскравий приклад філософії NFT — це твіт від ентузіаста, який звернув увагу на статтю про приготування стейку в стилі Salt Bae (кухаря з мема, який незвичайно солить стейк), але не за 1750 євро, як у ресторані кухаря, а за 75 євро. Такий підхід назвав типовим прикладом менталітету райт-клікерів, які не розуміють, за що забезпечені люди переплачують.

Це чудовий приклад менталітету райт-клікера. Звичайно, ви можете приготувати свій власний стейк, покритий золотом, за 65 фунтів стерлінгів, але тоді ви не отримаєте задоволення, той флекс, які приходять від їжі в ресторані Salt Bae's. Цінність не в вартості стейка.

Давай, зроби собі вдома стейк, вкритий золотом. Розмісти пост в Instagram. Подивися, який вплив це дасть тобі. Страва Salt Bae коштує 1500 фунтів стерлінгів, тому що люди хочуть платити 1500 фунтів стерлінгів, щоб продемонструвати, що вони можуть дозволити собі заплатити таку суму. Вся справа у флексі.

Втім, твіт, що висміює цю ментальність, зібрав куди більше реакцій.

Представники спільноти райт-клікерів у свою чергу кажуть, що NFT мають цінність лише тому, що кожен, хто володіє ними та торгує ними, погоджується з їхньою цінністю. Зберігаючи і публікуючи NFT у вільному доступі, вони нібито показують, що король насправді голий, і все, що відбувається у світі мистецтва, яке не існує у фізичному вигляді, є обманом.

Ентузіасти NFT, які використовують термін «клацання правою кнопкою миші» як принизливий для опису людей, які раціонально вважають, що зберегти зображення краще, ніж спалити планету, щоб отримати його, — це найстрашніше смішна і найсмертельніша онлайн-річ, яку я коли-небудь бачив протягом року.

Що далі

Така концепція, як мистецтво NFT всього кілька років тому була невеликим експериментом. Тепер NFT представляє багатомільярдні спільноти, які об'єднують у собі дизайн та економіку.

Однак із NFT вже пов'язують деякі проблеми.

Художники на початкових етапах можуть справді багато заробити. Але в майбутньому цей ринок може стати закритим для широкого загалу, як зараз закрито вихід на престижні аукціони. Зв'язки, популярність та фінансові ресурси так і залишаться вирішальним параметром придбання токенів конкретного художника. Є, втім, і інша проблема, з якою стикаються художники — створення токена коштує від $70 до $100, що іноді дорожче за саму роботу. Відповідно, для того щоб виставити свою роботу на аукціон, необхідно вкласти кошти, і невідомо, чи окупиться це вкладення.

До того ж NFT не гарантують жодного дотримання існуючих прав інтелектуальної власності. Вже є приклади NFT, створених з урахуванням чужої інтелектуальної власності. Анонімний характер NFT ускладнює боротьбу з крадіжками, а модерація у спільнотах залишає бажати кращого.

Є думка, що найбільші продажі насправді пов'язані з тим, що продавець продає NFT самому собі за допомогою іншого гаманця. Таким чином, продавець намагається переконати інших учасників торгів, що токен коштує більше, ніж насправді. Ідентифікатори гаманців не прив'язані до імен та сприяють розпалюванню фальшивого галасу.

NFT, як і биткоин, ґрунтується на величезній кількості обчислювальних ресурсів, що означає велике споживання електрики. Зараз на одну транзакцію Bitcoin припадає приблизно 694 кіловати електроенергії. Приблизно стільки ж енергії витрачає середня сім'я США протягом 24 днів. Використання криптовалюти значно збільшує світове споживання електроенергії.

У журналі Nature команда дослідників опублікувала дані, згідно з якими лише 1% NFT було продано за більш ніж $1594, тоді як 75% об'єктів коштували не більше як $15.

Також вони зробили висновок, що після початкового швидкого зростання наприкінці 2017 року, коли колекція CryptoKitties набула світової популярності, розмір ринку NFT залишався практично стабільним до середини 2020 року. Починаючи з липня 2020 року, ринок переживає різке зростання, при цьому загальний щоденний обсяг торгів став у 150 разів більшим.