Бізнес-аналіз: як припинити втрачати час і гроші

Бізнес-аналіз: як припинити втрачати час і гроші

  • 26 лютого, 2018
  • читати 4 хв
Данил Хвостенко

В інтернеті ви знайдете безліч досліджень на тему бізнес-аналізу. Вас навчать створювати складні графіки, продумувати моделі і аналізувати аудиторію. Але я хочу подивитися на нього з практичного боку.

На своєму прикладі я розповім, як за допомогою BA мені вдається вирішувати безліч проблем і питань, що неминуче виникають в процесі розробки. І як в результаті я знайшов спосіб мінімізувати ризики, зберегти час і збільшити дохід.

У швидкому темпі

Так склалося, що за родом своєї діяльності я почав працювати з кількома невеликими командами як консультант, project manager і BA. Нарешті, я прийшов до того, що можу провести весь проект від передпродажу до закінчення зі своєю, або сторонньої командою.

Я не міг не помітити, що в багатьох компаніях естімейт з'являється з повітря, проектування відсутнє повністю, дизайн роблять дизайнери-художники, а ТЗ не пишуть зовсім. Компанії шукають дизайнерів, які будуть відразу малювати добре, і добре, якщо це в рамках ТЗ. Що з усього цього виливається, зрозуміти не складно.

Вся річ у тому, що робота з проектування - низькооплачувана. Тільки уявіть собі: людина, яка відповідає за побудову системи, вважається марною і непотрібною. Не дивно, що такою ж стає і система.

Занадто багато прогалин

Якщо ви займаєтеся розробкою, то швидше за все, теж зіткались з подібними проблемами на початку проекту:

  • немає коли робити адекватну оцінку, або не хочеться витрачати на це час, на випадок якщо проект не зайде;
  • страх взяти проект, оскільки у замовника погане або не до кінця зрозуміле ТЗ;
  • складно пояснити клієнтові, чому варто застосовувати ті чи інші функції, чому у вас такий рейт або звідки береться ця вартість. Якщо коротко — складно продати;
  • при подальшій роботі або при отриманні проекту зі сторони, випливає безліч невідомих, овертайми, робота в нуль і черговий «досвід».

Ці питання добре знайомі всім особам, відповідальними за старт проекту, і доставляють чималий дискомфорт. Спробуємо розібратися, звідки вони беруться.

Спілкування з клієнтом, або ЩО потрібно Джону?

Для початку розглянемо кілька пропозицій з боку клієнта. Наприклад, візьмемо щось дуже популярне (інтернет-магазин) і більш складне (невелика CRM або startup). В основному, я працюю в цих напрямках, але даний підхід також адаптується під інші ніші.

Випадок 1: Інтернет-магазин

Привіт,

Мене звуть Джон. Я хочу магазин, як shop.com, тільки з продажу взуття.

В результаті наш клієнт отримає десятки схожих пропозицій, нехай і добре описаних, з хорошими посиланнями, але які виглядають приблизно однаково:

Привіт Джон!

Ми пиляємо найкрутіші магазини на Мадженті.

Подивися наші 10к посилань! Ми легко створимо схожий за 2 місяці і 10 штук.

Привіт Джон, а ми створюємо магазини на Opencart за 2 місяці і 3к.

Правда в тому, що Джон абсолютно не розуміє різниці між WP, Opencart, Magento та іншими технологіями. Джону просто потрібен магазин.

Але і ви не розумієте, що знаходиться під капотом у shop.com і що з цього може знадобитися Джону. Ви намагаєтеся запропонувати йому стандартну модель, яку ви успішно продаєте, і прорватися крізь десяток подібних пропозицій.

Найголовніше, що клієнтові не зрозуміло, в чому ж вигода від роботи з вами, коли він отримає ще 10 типових і альтернативних варіантів.

Мої дії

Я починаю спілкуватися:

  • Розкажіть трохи про те, що ви продаєте?
  • Яка специфіка у виборі вашого товару? Про що найчастіше запитують у вас споживачі?
  • Правда, було б чудово, якби споживач міг отримати відповіді на ці питання прямо на сайті?

Що на перший погляд здається марною тратою часу, дозволяє виділиться з натовпу і дати зрозуміти, що ви збираєтеся створити не двадцятий сайт в вашому портфоліо, а щось цікаве і корисне для його бізнесу.

Немає необхідності заявляти клієнту, що ми - професійніші серед інших професіоналів і про десяток років досвіду. За ці десять років багатьом так і не вдається створити нічого вартого.

Важливо, щоб клієнт повірив, що ви викладетесь саме для нього, і він отримає щось унікальне.

Ваше основне завдання — змусити замовника сумніватися в інших і вивести його на діалог.

Випадок 2: CRM

Добрий день, мене звати Кріс, і ми хочемо запустити CRM для тих, хто здає нерухомість на шведському ринку.

Скільки б коштував такий проект?

І знову голі цифри або розробка методом Agile (time and material).

Мої дії

Замість цього можна поставити пару питань:

  • Які у вас є конкуренти, у чому, на вашу думку, їх плюси і мінуси?
  • У чому буде унікальність вашого проекту?
  • Яка бізнес-модель?

Питань може бути не надто багато для початку, але вони повинні бути по суті. А в кінцевому рахунку дати уявлення про кількість дірок в поточному описі, ТЗ або списку фіч.

Для чого це потрібно? Для того, щоб приступити до бізнес-аналізу.

Рекомендуємо курс по темі

Переваги бізнес-аналізу, або з чого почати

Отже, починається все з питань, спілкування з клієнтом і виявлення ключових точок. Далі я створюю ТЗ/специфікацію, прототипи (wireframes) і докладний естімейт проекту з командою (для великого проекту він також розбивається на стадії).

Залежно від спрямованості проекту також створюються додаткові документи (блок-схеми, карта сайту).

Що це дає клієнтові:

  • бюджет, заснований на якихось даних;
  • план подальшого розвитку проекту (я завжди закладаю ряд функцій і пропозицій на майбутнє);
  • зрозумілу структуру і список функціональності;
  • позбавлення від гіпертрофованого пулу ризиків;
  • команду, яка не хоче просто впихнути, запилити і позбутися.

Що це дає команді і мені:

  • виправданий естімейт і документацію зі старту;
  • можливість не робити її безкоштовно під час роботи над проектом;
  • розуміння проекту, ризиків і труднощів;
  • оцінку адекватності та платоспроможності клієнта з мінімальними ризиками;
  • наочне підтвердження експертизи і рейтів;
  • плановану дату запуску проекту;
  • потенційний список функціоналу на майбутнє і ґрунт для роздумів над ним.

Це дуже короткий список, але в цілому він розкриває всі переваги такого підходу.

Що вийшло

Через деякий час з'ясувалося, що всі клієнти, яким я робив такий аналіз, хочуть працювати зі мною. Причому, після нього питання рейту вже не піднімалося. Клієнт розумів, що вже не знайде людину, яка буде так само добре розуміти його проект і його болі як я, буде пропонувати ідеї щодо поліпшення і співпереживати. У підсумку команди, з якими я співпрацюю, почали передавати мені ведення цих проектів і їх дизайн.

На даний момент в моїх починаннях мені допомагають вже кілька людей, і це, напевно, найцікавіший досвід, який я отримував останнім часом. Адже мені дійсно приємно занурюватися в кожен проект, думати, аналізувати і спостерігати, як мої ідеї втілюються в життя, а проекти використовуються.

Сподіваюся, моя стаття здалася вам корисною. Я буду радий, якщо ви поділитеся своїм досвідом і знаннями з цього питання. Мені щиро цікаво, як стадія БА проходить в інших командах.