З будь-якою навичкою рано чи пізно настає момент, коли ви вже не замислюєтеся про те, що робите, але при цьому робите це прекрасно. Піаніст не відслідковує, на яку наступну клавішу йому потрібно натиснути. Велосипедист не контролює утримання рівноваги. Досвідчений кулінар може піти в іншу кімнату і повернутися якраз, коли курка готова.
Точно так само і в фотографії — професійним фотографам не обов'язково носити з собою шпаргалку з правилами композиції або навіть свідомо згадувати їх, але фотографія все одно вийде красивою і вибудуваної за всіма правилами.
На написання цієї статті мене надихнули студенти Комп'ютерної школи Hillel, яким я викладаю блок по фотографії в курсі Маркетингу в соціальних мережах. В їх домашніх завданнях я часто бачу схожі помилки, пов'язані із загальною логікою візуального сприйняття, які професіонал ніколи б не допустив. На підставі цих помилок я склала принципи, які допоможуть вам вивести якість ваших фотографій на новий рівень і, можливо, навіть пояснять, як красиво сфотографувати товар в інстаграм;)
Принцип 1: Головний об'єкт — наш цар і бог
На мій погляд, цей принцип — найважливіший, і всі наступні швидше випливають з нього, або допомагають його краще втілити. Я сформулювала його так:
На будь-якому фото повинен бути головний об'єкт. Якщо ви не дасте глядачеві головний об'єкт, він знайде що-небудь сам. А якщо нічого не знайде, то просто пропустить це фото.
Навряд чи вас влаштує ситуація, коли глядач за третину секунди перегортає розкладку, яку ви викладали півгодини (а то і більше). Тому кожен раз, коли ви робите фото (особливо на перших порах), намагайтеся відслідковувати, чи є у вас головний об'єкт, і чи виділяється він досить, щоб глядач його «знайшов».
Для того, щоб це відстежувати, потрібно розуміти, що взагалі впадає в очі на кадрі (а адже саме наш головний об'єкт і повинен впадати в очі):
- яскраві кольори
- текст
- очі (людини або тварини, не важливо)
- різка (тобто та, що в фокусі на фото) частина зображення
Хочете ви чи ні, якщо в кадрі є щось з перерахованого вище, саме воно і буде привертати увагу.
Які часті помилки тут виникають?
Наприклад, різкість «пішла» з вашого об'єкту, і він виявився трохи розмитим. Якщо щось розмите, це сигнал для нашого ока — «нічого цікавого», і автоматично увага перемикається на те, що знаходиться в зоні різкості. Про це треба пам'ятати, та за допомогою різкості направляти погляд глядача.
Інша поширена помилка — розміщення в кадрі двох однаково яскравих об'єктів різних кольорів. Припустимо, яскраво-оранжевий гарбуз й яскраво-синя сумка. Для нашого мозку це створює певний ступор — що важливіше? Куди дивитися? І те, і те яскраве, і в підсумку головного об'єкта немає.
Або, припустимо, якщо ваш головний об'єкт — сірий гаманець, а ви кладете для атмосфери на фон помаранчевий апельсин — все, апельсин тепер головний об'єкт, гаманець забутий.
Як бути, коли хочеться яскравий фон, і як взагалі обдурити систему, розглянемо докладно в третьому принципі.
Рекомендуємо курс по темі
Принцип 2: Не заганяйте бога в кут
Або, якщо переходити з жартівливої мови на більш серйозну:
Головний об'єкт не повинен бути занадто близько до краю зображення. Оптимальне розташування — центр або недалеко від центру, в «точках інтересу» або на лінії золотого перетину.
Правил композиції в фото існує дуже багато, і вдосконалюватися в їх дотриманні можна все життя. Але для початку вам буде цілком достатньо двох нескладних правил — це правило третин і правило золотого перетину.
Правило третин ділить зображення на третини по горизонталі і вертикалі, адже на перетині цих ліній (в «точках інтересу») об'єкт буде краще привертати увагу.
Правило золотого перетину радить розміщувати об'єкт на лінії золотого перетину, яка утворюється при дотриманні пропорції — довжина всієї лінії так відноситься до більшого відрізку, як більший відрізок відноситься до меншого відрізку.
Для простоти ви можете просто запам'ятати розташування першої і найбільшої вертикальної лінії на малюнку нижче, для початку цього буде цілком достатньо. Якщо ви будете мати у своєму розпорядженні об'єкти на цій лінії, у вас буде набагато більше шансів отримати гармонійне зображення. Я частіше використовую саме правило золотого перетину.
Рекомендуємо курс по темі
Розміщення об'єкта в центрі — мабуть, найпростіший, але і самий нудний варіант. Його цілком можна використовувати, чергуючи з іншими видами композицій.
Часта помилка, пов'язана з цим принципом — поява яскравого «фонового» об'єкту близько до краю кадру. Він і виявився там, швидше за все, тому, що не дуже важливий. Але через свою яскравості саме він привертає увагу, стає головним об'єктом і псує всю композицію (хоча задуманий нами головний об'єкт може при цьому бути гармонійно розташований).
Принцип 3: Яскравий елемент — бачу, багато яскравих елементів — не бачу
Перший принцип міг викликати у вас в голові масу суперечать прикладів, де фонові яскраві об'єкти нітрохи не відволікали увагу. Тут-то на арену і виходить третій принцип:
Якщо яскравих об'єктів одного кольору багато, вони перестають сприйматися як головні і стають фоном.
Ось і рішення проблеми з синьою сумкою і помаранчевої гарбузом, яка «переманює» на себе погляд. Потрібно просто додати кілька гарбузів, або будь-яких інших помаранчевих елементів, і сумка стане єдиним яскраво-синім елементом на помаранчевому тлі. Те ж саме з сірим гаманцем і підступним апельсином — якщо апельсинів на тлі буде багато, гаманець знову стане головним об'єктом.
Принцип 4: Предмет, хто ти такий, йди, я тебе не знаю
Цей принцип часто порушується новачками в фотографії, хоча є досить важливим. Звучить він так:
Всі предмети, які є на вашій фотографії, повинні бути ідентифікованими, тобто зрозумілими глядачеві. Якщо предмет незрозумілий, потрібно його повернути, або взагалі прибрати.
Найчастіше проблеми з ідентифікацією на фотографіях предметів виникають на краях кадру. Типовий приклад, який я часто наводжу на заняттях — вилка.
Якщо вилка виходить за край кадру, і обрізається її верхня впізнавана частина з зубчиками, ми не можемо зрозуміти, що це за предмет. Це ложка, це вилка, це хвіст від металевої фігурки кота? 😊 Але варто нам тільки повернути її зубчиками в кадр, і все стає зрозуміло. Подібні ситуації можуть виникнути з будь-яким об'єктом, і щоб вирішити проблему, можна спробувати повернути об'єкт в кадр більш впізнаваною стороною, або прибрати його з кадру зовсім, щоб не відволікати глядача.
Іноді обрізаний об'єкт є зрозумілим з контексту — припустимо, у вас патерн (малюнок, що повторюється) з рівно викладеними вилками. Тоді обрізання впізнаваною частині з зубчиками у одній вилки вже не так страшно — мозок розуміє, що це вилка, тому що поруч є точно такі ж пізнавані вилки.
Неправильний кут повороту об'єкта може зіграти злий жарт не тільки в краю кадру. Припустимо, вид зверху пляшки з водою може заважати пізнанню, тому що ми майже завжди бачимо її збоку (звична бічна «грушоподібна» форма побачивши зверху буде незрозумілим кружечком). Трохи змініть перспективу або покладіть пляшку набік, і проблема вирішена — форма стане впізнаваною.
Принцип 5: Чи не відпливав, я все пробачу
Підступною особливістю мобільних камер є те, що вони ширококутні, а це означає, що чим далі об'єкт від центру, тим більше він «спливає» і спотворюється. І тому:
Якщо ви знаєте, що ваш об'єктив ширококутний (на телефонах це майже завжди так), намагайтеся розташовувати важливі об'єкти, пропорції яких ви хочете зберегти, ближче до центру, а якщо все-таки потрібно залишити не в центрі, відходити від них подалі.
Це явище — спотворення фотографії по краях, називається дисторсия. Чим ближче ви до об'єкта, тим більше спотворення, а, значить, простим рішенням буде віддалитися від об'єкта зйомки. При цьому в кадрі з'являться «зайві» об'єкти по краях (то, що ви не збиралися брати в кадр), але як раз вони спотворяться найбільше, ви їх відріже, і спотворень в кадрі буде набагато менше.
Навіть якщо ви хочете помістити головний об'єкт, припустимо, в перетин третин, для ідеального збереження пропорцій можна помістити його в центр і віддалитися, а вже під час кадрування повернути його в потрібне місце.
Такі спотворення дуже заважають при зйомці людини. Відбувається це через те, що ми знаємо, як повинна виглядати людина, а вона виглядає по-іншому. Найяскравіший приклад, з яким ви точно стикалися, — селфі-камери. Зверніть увагу, якщо на селфі кілька людей, ті люди, які стоять ближче до центру, але далі від камери, досить добре виглядають, а селфі-фотограф завжди страждає більше всіх, адже він знаходиться близько до камери і по краю кадру (а, як ми пам'ятаємо, чим ближче об'єкт - тим більше спотворення).
Фотографії — не математика, і всі правила в ній можуть порушуватися на догоду творчому пориву автора. Але якщо ви новачок у фотографії, дотримання цих принципів допоможе вам зробити свої кадри більш цікавими і такими, що запам'ятовуються.
І нехай будуть з вами «вау, круто, як ти це зробив?»