Важливу роль у життєвому циклі розробки програмного забезпечення відіграють системи керування проєктами. Найбільш популярною є Jira.
Jira — це система відстеження помилок, призначена для організації спілкування з учасниками команди, а також для управління проєктами. Ця система була розроблена компанією Atlassian у 2002 році.
Під час роботи з Jira часто виникає потреба у пошуку певних задач із різних проєктів по певних критеріях.
У Jira існує два види пошуку: базовий (basic) і розширений (advanced).
У базовому пошуку є безліч фільтрів: за проєктами, типами завдань, за виконавцем та статусом. Також можна додати додаткові поля за критеріями Jira. Для переходу до базового пошуку потрібно натиснути Issues> Search for issues.
Basic Search зручно використовувати, якщо складність запиту невисока. Недоліком такого пошуку є неможливість побудови комплексних запитів.
Для побудови складних запитів (наприклад, знайти всі дефекти певного виконавця за визначений проміжок часу) необхідно опанувати Advanced Search і навчитись використовувати JQL.
JQL (JIRA Query Language) — мова запитів у Jira, яка признаечна для пошуку задач згідно з заданими умовами.
Для розширеного пошуку потрібно вибрати Issues> Search for issues>Advanced
Запит виконується у спеціальному полі на JQL за кнопками Enter чи Search. Також у кінці поля пошуку міститься допомога по синтаксису (“?”).
Тут можна подивитись на синтаксис JQL.
Розширений пошук складається з трьох основних частин:
Поля (Fields)
Значення (Values)
Оператори (Operators)
Ключові слова (Keywords)
Поле — це тип даних, що використовуються в JIRA.
Наприклад: Project, Issuetype, Summary, Severity, Priority, Assignee, AffectedVersion, FixVersion, Attachments, Environment,Work Email, Reporter, Username тощо. Назви полів можуть змінюватися в залежності від проєкту, тому важливо знати назви полів саме на своєму проєкті.
Значення — це та інформація, яка міститься в полях. Це може бути номер версії у випадку AffectedVersion, градація Severity, Priority (пріоритет дефекту), статус багу в системі, ім'я Assignee або Reporter тощо. Для ефективного пошуку важливо розуміти, яких значень здатне набувати те чи інше поле.
Оператори — елементи, що пов'язують поле з його значенням. У найпростішому випадку це може бути «рівно» або «не рівно» (= і ! = відповідно) для таких полів, як Issuetype або Status.
При використанні оператора = у виразі можна вказати лише одне значення. Також популярними операторами є:
- IN — для об`єднання декількох значень
- < , >, <=, >=, != служать для порівняння
- IS/IS NOT — для роботи з пустими значеннями полів
- DURING (date_1, date_2) — між датами
- AFTER date_1 — після обраної дати
- BEFORE date_1 — до обраної дати
- BY username — яким користувачем
- ON date_1 — у певну обрану дату
Приклад використання операторів та значень:
priority = High, де «=» — оператор, «High» — значення.
Ключові слова — це слова, які пов'язують між собою окремі запити та дозволяють об'єднати їх у довгий запит. Також ключові слова використовуються для сортування, пошуку задач, коли поле немає значення — «EMPTY», «NULL», для заперечення умови «NOT».
Приклади ключових слів: OR, AND, NOT, EMPTY, NULL, ORDER BY, DESC, ASC.
Створені запити можна зберігати й використовувати в якості фільтрів, а також для налаштування перегляду в Jira (включаючи дошки) у майбутньому.
Для зберігання потрібно натиснути «Save as» та додати назву фільтра, після чого фільтр буде додано до решти фільтрів, які є у боковому меню.