10 очевидних питань SEO-фахівцю

10 очевидних питань SEO-фахівцю

  • 11 травня, 2021
  • читати 10 хв
Анна Блащук
Анна Блащук SEO Specialist у Websearch, Викладач Комп'ютерної школи Hillel.

Просування сайтів — не така проста справа, як здається з боку. Особливо коли просувати не свій проект, а клієнтський.

При просуванні свого проекту, ти завжди знаєш, що ти хочеш, проте з клієнтськими так не працює. Сьогодні додаємо товари, а завтра я міняю доменне ім'я. Не один раз фахівець з просування сайтів стикався з імпульсивною поведінкою свого клієнта. А коли їх багато, жити стає складніше. У кожного власника веб-ресурсу часто виникають питання до своїх підрядників. Але є часто задають питання, які не варто задавати, так як відповідь на них очевидна. Давайте розглянемо їх.

Коли сайт буде повністю оптимізований?

Це питання SEO-фахівцю виникає ще до початку співпраці.

Відповідь — ніколи. Якщо ви власник, то я вас засмучу. Дійсно, ваш сайт ніколи не буде повністю оптимізований. Пам'ятайте, що ви не один гравець в цій грі. А інші команди — це ваші конкуренти, вони завжди прагнуть зайняти трон і довше на ньому залишатися. Ось така виходить «Гра престолів», де трон — це ваші позиції видачі, а ваші конкуренти — це інші будинки Семи королівств.

Крім конкуренції є ще таке поняття, як апдейти пошукових систем. У пошукової системи є свої вимоги до сайтів. При їх виконанні є можливість потрапити в ТОП-3. Ці вимоги змінюються завжди. Апдейти можуть бути раз на рік, раз на півроку або раз на місяць. Зараз Google хоче змінити розмітку даних на сторінці, а в наступному місяці з'являються нові вимоги до швидкості завантаження. Наприклад, в травні 2021 року введено нові показники швидкості Core Web Vitals.

І найголовніша мета — наш користувач. З яким запитом піде користувач в Google, щоб купити бетономішалку? «Бетономішалка купити» або «купити бетономішалку»? Завдання SEO-фахівця з'ясувати, як частіше запитують і впровадити до себе на сторінку. Але наш користувач не постійний, частота його запитів щомісяця різна. Тому на відміну від нашого користувача, SEO повинно бути постійним.

Що робити, якщо на постійну оптимізацію у мене не вистачить грошей?

Друге питання є продовженням першого.

Неявна мета пошукової оптимізації — перекрити витрати на неї і вийти в плюс, продовжуючи працювати з командою.

SEO — недешеве задоволення. Але можна почати роботу з меншим бюджетом, при цьому концентруватися на пріоритетних розділах сайту. Тим самим швидше отримувати прибуток. Коли доходи будуть покривати витрати — можна думати про розширення структури і пошук нових точок доходу. Витрати на SEO будуть рости на 5-10% в рік, дохід — на 20-30%. SEO — це вкладення, яке окупиться через N місяців.

Чому SEO безкоштовно, якщо я плачу гроші?

Давайте розберемося, чому ж воно вважається безкоштовним. На відміну від контекстної реклами нам не потрібно платити за перегляди та кліки. Тобто пошуковій системі сайт нічого не винен, щоб опинитися на першому місці у видачі. Але для того, щоб SEO працювало, потрібні інші витрати:

  • Робота SEO-агентства, або окремого сеошника
  • Сервіси, такі як Serpstat, Semrush, Ahrefs, Key Collector, Screaming Frog і т.д. Так-так, вони не безкоштовні. Хоча є і безкоштовні демо аналоги, але з ними на перших позиціях не опинишся. Зазвичай їх вартість вже включена в загальний рахунок
  • Зовнішня посилальна маса. Розміщення на інших майданчиках також входить в SEO завдання. Якщо потрібна якісна посилальна маса — то доведеться заплатити. Наприклад, розміщення на TSN коштує 400 дол. за один прес-реліз
  • Копірайтинг. Контент ж на наших сторінках потрібен?
  • Послуги програміста

Чи можна без програміста?

Так, в тому випадку, якщо сам SEO-фахівець займається програмуванням. Але вартість його послуг зросте в рази, а результат буде гірше, так як фокус не тільки на SEO. Для цієї галузі важлива швидкість реалізації. Тому краще зробити менше роботи, але якісніше.

Без програміста можна. Хоча є CMS, які все більше налаштовані на роботу одного SEO-фахівця. Але на його шляху зустрінуться такі завдання, які йому не під силу. Сеошник знає ази програмування, але сам писати коди і скрипти не навчений. А CMS не завжди запропонує нам те, що ми хочемо.

Чому ми місяць працюємо, а сайт не росте?

Доповнення до питання «Чому я ще не в ТОП-10?» або «За що я плачу гроші?».

Відповідь: «Дорогі клієнти, ми тільки почали працювати з вашим проектом. Ми з ним ще не встигли познайомитися, а пошукова система — тим більше».

Місяць роботи SEO це:

  • Знайомство з проектом і командою
  • Повноцінний технічний аудит
  • Виправлення технічних помилок
  • Налаштування аналітики
  • Знайомство і настройка адмінки
  • Збір семантики

Без цих завдань робота далі не має сенсу. Тому перед початком роботи з клієнтом фахівець уточнює про етапи роботи.

Перший триває від 1 до 3 місяців (залежно від проекту). Тут не чекайте трафіку і позицій. Мета першого етапу — зробити сайт технічно прийнятним, щоб пошуковий робот заходив на нього, як до себе додому і йшов задоволеним.

На другому етапі, а саме до півроку, можете задавати питання про зростання своїх підрядникам.

Чи зможу я самостійно продовжити справу?

Без проблем. Якщо ви за час співпраці почнете розбиратися в SEO, то можна працювати самостійно.

Пам'ятайте, що пошукова оптимізація — це окрема професія і вимагає повноцінного робочого дня. А також різні сервіси, тепер вони будуть оплачуватися з вашого гаманця. Варто задуматися, що вигідніше вам.

Навіщо мені блог, якщо я хочу продавати товари?

Блог — не обов'язкова складова. Але кожен сеошник знає, що статті — додатковий бонус до поведінкових факторів. Іноді блог — це ваш рятівний круг. Якщо ви не можете привести користувача з комерційних запитів, то спробуйте привести з інформаційних. Так, він нічого не купить і можливо відразу піде з сайту. А може піти далі, а може це буде і не один користувач.

Блог підсилює ваші комерційні сторінки. Пошуковий робот бачить, що ваш сайт почали частіше відвідувати, а значить він став корисним для видачі. Плюс в тексті ви також можете пропонувати товари за темою статті. Робити посилання на комерційні сторінки, тим самим покращуючи анкорну релевантність і контрольну вагу сторінки. А якщо ваш блог почне приводити достатню кількість користувачів, то ви можете стати майданчиком-донором для інших вебсайтів, або розміщувати рекламу. А це додатковий прибуток для вас.

Чув, що посилання це небезпечно. Може відмовитися?

Google не рекомендує купувати посилання, особливо з бірж по масової купівлі посилань. Для нарощування посилальної маси бажано займатися цим вручну: знаходити майданчики, домовлятися з адміністраторами, писати якісний контент. Але перед розміщенням на майданчику перевіряйте його характеристики, такі як рейтинг в пошуковій системі, спамність, трафік, ключі, тематику самого сайту і т.д. Розміщення прес-релізів на сайтах-донорах не повинно бути ударом для вас.

Важливо стежити за посилальної масою, у конкурентів є можливість залишати посилання на ваш сайт в великих обсягах і не з тими запитами, які нам потрібні. Іншими словами, конкуренти можуть вас спамити, щоб знизити позиції у видачі.

Зробите банер для головної?

І не тільки банер. Клієнти часто плутають обов'язки сеошника з іншими. SEO-фахівець не займається дизайном, не малює вам сторінки, банери, логотипи і т.д. Часто на фахівця вішають роботу програміста: «А можна вивести цю категорію тут?», «Встав код з Фейсбук в head», «Зроби цю кнопку поменше» і т.д.

Візуальна частина повністю лежить на плечах дизайнера, а її впровадження — на програміста. SEO-спеціаліст формує тільки рекомендації, при яких не порушується юзабіліті.

Рекомендуємо курс по темі

Навіщо мені в звітах аналітика, якщо я сам можу зайти подивитися?

Щомісяця SEO-спеціаліст з його командою повинні відзвітувати перед клієнтом про виконану роботу. У звіт відповідно входить перелік виконаних завдань, бажано підкріплені файлами, план завдань на наступний звітний період, аналіз конкурентів, висновки з аналітики, можливо ще прогноз. Так ось, навіщо ж GA, якщо у вас є доступи:

  1. Доказ того, що ми рухаємося в правильному чи неправильному напрямі. У першому випадку — продовжуємо працювати в тому ж дусі, в другому — потрібно щось міняти. Потрібно врахувати зовнішні фактори, на які у нас немає впливу — сезон, свята, Covid-19 і т.д.
  2. Формування висновків. Орієнтуючись на аналітику, SEO-фахівець робить висновки про виконану роботу.
  3. Аналітика потрібна не тільки клієнту, але сеошніку теж. GA — це щоденний інструмент для пошукової оптимізації, але комплексний аналіз робиться в кінці звітного періоду.

На цьому перелік «некоректних» питань закінчений. Якщо ви власник сайту і вирішили просуватися через SEO, напевно, виникне багато питань до ваших підрядників.

Дана стаття буде корисна для вас, щоб питань було менше.